פסיכיאטריה משפטית – מהי ומתי יש בה צורך?

תוכן עניינים

מצבו הנפשי של האדם משפיע לעיתים גם  על התנהגותו, באופן היכול להביא לפגיעה בתפקודו השגרתי ואף לפגיעה בלתי מודעת באנשים אחרים. בכדי לקבל מידע מהימן על מצבו הנפשי האדם, עלינו לפנות לפסיכיאטר מומחה ולקבל חוות דעת פסיכיאטרית מתאימה

 

מהי חוות דעת פסיכיאטרית?

תחום הפסיכיאטריה הוא תחום השייך למדעי הרפואה, כשהוא עוסק בבריאות הנפש של האדם. מצבו הנפשי של האדם עלול להשפיע על אופני התנהגותו, כמו גם על תפקודו השגרתי ובכדי לתת תמונת מצב מהימנה ומדויקת על מצבו הנפשי של האדם, עלינו לפנות לפסיכיאטר מומחה, אשר יבחן את תפיסת המציאות של האדם ואת יכולותיו הקוגניטיביות.

באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית ניתן להוכיח את קיומו של נזק נפשי, בגינו ניתן יהיה לקבל פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, לקבל הכרה של הנכות הנפשית בגין פגיעה בעבודה וכן להוכיח אי שפיות, שהובילה את האדם לפעול בצורה בלתי אחראית ומבלי להיות מודע למעשיו.

 

באילו מקרים נצטרך לקבל חוות דעת רפואית פסיכיאטרית?

חוות דעת רפואית, כפי שניתן למצוא אצל פורום רופאים חוות דעת רפואיות, מסייעת לנו למעשה לבסס את אלמנט ההוכחה המשפטית, באופן המהווה נקודת הבדל מהותית בין אישור התביעה והזכויות הנובעות ממצב רפואי מסוים, לבין דחיית התביעה.

השימוש בחוות דעת רפואית פסיכיאטרית נפוץ בעיקר בתחומים הבאים:

 

  • התחום הפלילי

אחת הטענות השכיחות במסגרת הדיון הפלילי היא, הטענה לאי שפיות זמנית של הנאשם ובאמצעות חוות דעת רפואית פסיכיאטרית, ניתן יהיה להוכיח אי שפיות זמנית או ממושכת.

 

  • התחום האזרחי

חוות דעת רפואית פסיכיאטרית בתחום האזרחי, נדרשת בכמה מישורים: הוכחת נזק נפשי וחוות דעת עצמאית, הנפוצה בעיקר בתביעות מול חברות הביטוח ו/או ביטוח לאומי.

 

כיצד מתבצעת חוות דעת פסיכיאטרית?

בכדי שחוות הדעת הפסיכיאטרית אכן תשיג את מטרותיה, חשוב יהיה לפנות לקבל את חוות הדעת הפסיכיאטרית מגורם מומחה ובעל שם. תהליך חוות הדעת הפסיכיאטרי מתבצע באמצעות הערכה קלינית ובדיקות הבוחנות את תפקודיו הרגשיים והקוגניטיביים של האדם, כאשר אחד המרכיבים העיקריים בהערכה זו הוא, שיחה עם הנבדק בדרך של שאלה ותשובה.

 

כיצד ניתן לקבל חוות דעת פסיכיאטרית מקצועית?

על פניו נראה כי, ניתן לקבל חוות דעת רפואית פסיכיאטרית מכל רופא פסיכיאטר, אך למעשה, ישנם פרמטרים מסוימים עליהם כדאי להקפיד כאשר פונים לקבל חוות דעת רפואית פסיכיאטרית, כמו השם ורמת המומחיות של הפסיכיאטר וכן הניסיון הקיים לו בכתיבת חוות דעת רפואית ובניסוחים הרלוונטיים ללשון המשפטית.

 

לסיכום

חוות דעת רפואית פסיכיאטרית היא מסמך הנכתב על ידי פסיכיאטר מומחה ומעיד על מצבו הנפשי של האדם. חוות דעת פסיכיאטרית נדרשת הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי וכדי לוודא שאכן מדובר בחוות דעת פסיכיאטרית מקצועית שתשרת את המטרות שלנו, חשוב לוודא כי מדובר בפסיכיאטר מומחה ובעל שם, כמו גם בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת רפואיות.

פסיכיאטריה משפטית

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חוקים ותקנות לשימוש בגריל גז

גריל גז הפך בשנים האחרונות למוצר מבוקש ביותר. התוצאות של בישול וצלייה באמצעות גריל גז הן לא פחות ממדהימות, ויש מי שמשתמש בו באופן יומיומי

חוזה בין לקוח לבין חברת הובלות

כאשר ישנו חוזה בין חברת ההובלות ובין הלקוח, כמו זה שניתן לעשות עם חברת אירית הובלות, אפשר להיות רגועים לחלוטין במידה ויהיה מקרה בו נגרם

חוזה בין לקוח לחברת ליסינג

לא משנה אם אתם עומדים לפני חתימה על הסכם ליסינג מימוני מלא או על הסכם ליסינג תפעולי, המשמעות היא שכעת אתם נכנסים לתקופה שבה אתם

איך לבחור תנור למטבח שלכם

המטבח הוא אחד החלקים החשובים במרחב הציבורי בבית. קשה למצוא רגע בו אחד מבני הבית לא נמצא במטבח – לקראת הכנת ארוחת צהריים או ערב,