האם כל הטעויות נחשבות לרשלנות רפואית?

תוכן עניינים

רשלנות רפואית היא מונח המקושר לרוב לטעויות שנעשו על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות וגורמות לנזק למטופל. עם זאת, לא כל הטעויות נחשבות לרשלנות רפואית. במאמר זה נחקור את המושג רשלנות רפואית, את הגורמים הקובעים האם טעות נחשבת לרשלנות, ואת ההשלכות האפשריות על אנשי מקצוע בתחום הבריאות המעורבים במקרה של רשלנות רפואית. חשוב להבין את ההבחנה בין טעויות כנות לרשלנות על מנת לספק הערכה הוגנת של מערכת הבריאות.

 

הגדרת רשלנות רפואית

רשלנות רפואית מתייחסת לרשלנות מקצועית של נותני שירותי בריאות אשר מובילה לנזק או פגיעה במטופל. מצב זה מתרחש כאשר איש מקצוע בתחום הבריאות חורג מסטנדרט הטיפול המצופה בתחומו, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. עם זאת, חשוב להכיר בכך שלא כל הטעויות נחשבות אוטומטית כרשלנות רפואית. במידה ואתם מתלבטים, מומלץ בחום לפנות לגורם המקצועי הבא: עוה"ד שטובר וטולדנו לרשלנות רפואית ונזקי גוף.

 

תקן טיפול

קביעת רשלנות רפואית מחייבת השוואה לרמת הטיפול המצופה מאיש מקצוע בתחום הבריאות במצב מסוים. סטנדרט הטיפול מוגדר כרמת המיומנות, הידע והטיפול שאיש מקצוע בעל הכשרה סבירה בתחום הבריאות יספק בנסיבות דומות. אנשי מקצוע בתחום הבריאות צפויים לעמוד בתקן זה כדי להבטיח את בטיחות המטופל ורווחתו.

 

רשלנות לעומת טעויות כנות

בעוד שכל מקרי הרשלנות הרפואית כרוכים בטעויות, לא כל הטעויות נחשבות לרשלנות. רשלנות מתרחשת כאשר איש מקצוע בתחום הבריאות אינו עומד בסטנדרט הטיפול וגורם נזק למטופל. זה כרוך בהפרת חובה למטופל, וכתוצאה מכך, כאמור, לפציעה או נזק. מצד שני, טעויות כנות יכולות להתרחש גם כאשר איש המקצוע פעל על פי תקן הטיפול בקפידה.

 

קביעת רשלנות רפואית

כדי לקבוע אם טעות נחשבת לרשלנות רפואית, נלקחים בחשבון מספר גורמים:

  1. הפרת חובה: הפרת חובה מתרחשת כאשר איש מקצוע בתחום הבריאות לא מצליח לעמוד בסטנדרט הטיפול הצפוי. אם הם חורגים מהנוהג המקובל, הדבר עלול להיחשב כהפרת חובה וכתוצאה מכך כרשלנות רפואית.
  2. קשר סיבתי: יש לקבוע שהפרת החובה, במידה ואכן התקיימה, גרמה בהכרח לנזק או פגיעה בקרב המטופל. במידה והטעות לא הובילה ישירות לנזק למטופל, ייתכן בהחלט שהיא לא תיחשב בתור רשלנות רפואית.
  3. נזקים: על מנת שהתיק יחשב בתור רשלנות רפואית, על הטעות להוביל לנזק בקרב המטופל. הנזקים המדוברים יכולים להיות פיזיים, רגשיים או כלכליים.

 

השלכות משפטיות

למקרי רשלנות רפואית עלולות להיות השלכות קשות על אנשי מקצוע בתחום הבריאות. אם יימצאו אשמים ברשלנות רפואית, הם עלולים להיות כפופים לתביעה משפטית, ובמקרי קיצון אף להתמודד עם שלילת רישיונם. בנוסף יש לציין שהמוניטין המקצועי שלהם עלול להיות מוכתם, מה שיוביל לקשיים במציאת עבודה או התמודדות עם נידוי מקצועי.

 

מניעת רשלנות רפואית

מניעת רשלנות רפואית היא אחריות משותפת בין אנשי מקצוע בתחום הבריאות, מוסדות וקובעי מדיניות. אמצעים כגון הכשרה משופרת, תקנות מחמירות ושיפור התקשורת בין צוותי הבריאות יכולים לעזור למזער את התרחשותן של טעויות. בנוסף, טיפוח תרבות של שקיפות ואחריות יכולה לעודד אנשי מקצוע בתחום הבריאות לדווח על שגיאות וללמוד מהן.

 

סיכום

לא כל הטעויות נחשבות לרשלנות רפואית. רשלנות רפואית מתרחשת כאשר איש מקצוע בתחום הבריאות מפר את סטנדרט הטיפול, וכתוצאה מכך גורם נזק למטופל. טעויות כנות, למרות שהן מצערות, עשויות לא להיחשב כרשלנות. הבנת הגורמים הקובעים רשלנות רפואית היא חיונית להבטחת הערכה הוגנת של פעולותיהם של אנשי מקצוע בתחום הבריאות. על ידי עבודה למניעת טעויות רפואיות וקידום אחריות, אנו יכולים לשאוף למערכת בריאות שתתעדף את בטיחות המטופל וטיפול איכותי.

 

עורך דין רשלנות רפואית

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
תביעות בגין רשלנות רפואית

בישראל של ימינו יש לא מעט מרכזים רפואיים וחלקם נחשבים למתקדמים מאוד לעומת האפשרויות הקיימות בעולם. בנוסף לכך, אנשי המקצוע שלומדים רפואה שנים רבות עושים

אילו זכויות רפואיות רשאי אדם לתבוע?

מטופלים אשר עברו טיפולים רפואיים אינם מודעים לעובדה כי הם זכאים לתבוע את הרופא ואת המוסד בו התרחש הטיפול בעקבות רשלנות אשר הותירה נזקים זמניים

ניתוח בהיעדר הסכמת חולה

הסכמה כירורגית מוגדרת על ידי מתן אישור לרופא המטפל לבצע ניתוח ולא תמיד היא תהיה בכתב. ללא הסכמה זו שניתנה לניתוח היא נחשבת לעבירה פלילית.

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

 ניתוח קיסרי הוא תחליף כירורגי ללידה הטבעית והוא כולל הרדמה וחתך של בטן היולדת. בשל היותו ניתוח הוא חושף את היולדת להליך כירורגי מה שיכול