2 זכויות של מטופלים בהליכים רפואיים שמסתיימים בפגיעה

תוכן עניינים

בישראל ישנם חוקים שנועדו לכך שמטופלים בטיפולים רפואיים יקבלו טיפול מקצועי ויחס הולם. אחד החוקים האלה הוא חוק זכויות החולה. חוק זה מקנה לחולה המקבל טיפול רפואי מספר זכויות, ומשית על הצוות הרפואי שמטפל בו מספר חובות. לצערנו, לפעמים טיפול רפואי מסתיים בפגיעה במטופל, לעיתים בגלל רשלנות ולעיתים לא. בכתבה שלפניכם נפרט מעט על מקרים אלה והזכויות המוקנות למטופלים בהם.

 

פגיעה במהלך טיפול רפואי

הליכים רפואיים רבים נושאים איתם, בגלל האופי הפולשני שלהם או בשל אופי המחלה הקשה שמנסים להתמודד איתה, סכנות וסיכונים. הליכים אלה עלולים לגרום למטופל נזק בלתי הפיך וחמור. הנזק בטיפול הרפואי יכול להתבצע תוך כדי הטיפול ממש, לדוגמא במקרה של נזק כתוצאה מניתוח, או בגלל תרופה לא נכונה שנרשמה, או בשל טיפול רפואי לא מתאים. במקרים רבים בהם נגרם נזק למטופל, הדבר קורה למרות שהצוות הרפואי עשה כל שביכולתו למנוע את הנזק.

 

פגיעה מהליך רפואי כתוצאה מרשלנות רפואית

ישנם מקרים שבהם הנזק הרפואי למטופל נגרם כתוצאה מרשלנות של חבר צוות זה או אחר מהצוות הטיפול הרפואי. מקרים אלה נקראים גם רשלנות רפואית. רשלנות רפואית היא תת רשלנות בחוק הנזיקין. רשלנות זאת יכולה להתבצע על ידי כל איש מקצוע ובין השאר גם אנשי צוות רפואי.

רשלנות זאת מוגדרת כחוסר עמידה בסטנדרטים המקובלים במקצוע של איש המקצוע. לדוגמא, מנתח שביצע את הניתוח ו"שכח" בתוך גוף המטופל כפפה או מספריים, לא עמד בסטנדרטים המקצועיים המצופים ממנתחים, ולכן ניתן לתבוע במקרה זה בגין רשלנות רפואית. ניתן להתייעץ בנושא זה עם עו"ד רשלנות רפואית דוד פייל.

 

הזכות לפיצויים במקרה שלא הייתה מעורבת רשלנות

גם במקרים בהם הנזק שנגרם למטופל לא נובע מרשלנות רפואית, והצוות הרפואי עשה כל שביכולתו למנוע את הנזק, ניתן לתבוע לשם קבלת פיצויים בגין נזק זה את ביטוח לאומי או חברת ביטוח אחרת שרלוונטית למצב, כמו ביטוח אובדן כושר עבודה או ביטוח רפואי שמכסה נזקים שנגרמו בעת הטיפול. במקרים אלה יש להגיש תביעת ביטוח או תביעת נכות לביטוח לאומי.

 

הזכות לפיצויים במקרה של רשלנות רפואית

במקרים בהם הייתה מעורבת רשלנות רפואית והיא גרמה לנזק למטופל, יש לו את האפשרות לתבוע את המוסד הרפואי בו ניתן לו הטיפול, וכן לתבוע את איש הצוות הספציפי שגרם לפגיעה בו. תביעה זאת מוגשת בצורה אזרחית והיא נקראת תביעת נזיקין.

 

סיכום – הזכויות של מי שנפגע בהליך רפואי

לסיכום, הליכים רפואיים מסוימים עלולים לגרום לנזקים למטופל הן בגלל אופי הטיפול והן בגלל רשלנות רפואית של הצוות המטפל. ניתן לתבוע פיצויים גם במקרה הראשון וגם במקרה השני. ההבדל יהיה שבעוד במקרה הראשון התביעה תוגש לביטוח לאומי או לחברת ביטוח פרטי, בעוד במקרה השני התביעה תהיה תביעה אזרחית נגד המוסד הרפואי בו ניתן הטיפול ונגד איש הצוות האחראי לרשלנות.

עוד רשלנות רפואית דוד פייל

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
תביעות בגין רשלנות רפואית

בישראל של ימינו יש לא מעט מרכזים רפואיים וחלקם נחשבים למתקדמים מאוד לעומת האפשרויות הקיימות בעולם. בנוסף לכך, אנשי המקצוע שלומדים רפואה שנים רבות עושים

אילו זכויות רפואיות רשאי אדם לתבוע?

מטופלים אשר עברו טיפולים רפואיים אינם מודעים לעובדה כי הם זכאים לתבוע את הרופא ואת המוסד בו התרחש הטיפול בעקבות רשלנות אשר הותירה נזקים זמניים

ניתוח בהיעדר הסכמת חולה

הסכמה כירורגית מוגדרת על ידי מתן אישור לרופא המטפל לבצע ניתוח ולא תמיד היא תהיה בכתב. ללא הסכמה זו שניתנה לניתוח היא נחשבת לעבירה פלילית.

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

 ניתוח קיסרי הוא תחליף כירורגי ללידה הטבעית והוא כולל הרדמה וחתך של בטן היולדת. בשל היותו ניתוח הוא חושף את היולדת להליך כירורגי מה שיכול