נעצרת בחשד לנהיגה תחת השפעת סם? 5 דברים שחשוב שתדע

תוכן עניינים

אין זה סוד ששימוש בסמים הוא עניין שבשגרה עבור צעירים רבים במדינת ישראל, בדגש על צריכת קנאביס. הסמים משפיעים בצורה אחרת על הגוף מאשר האלכוהול, אך משך ההשפעה ארוך פי כמה ויכול להגיע עד לשבועיים, בניגוד לאלכוהול שמתפוגג תוך כמה שעות ממחזור הדם. אם אכן נעצרת לבדיקה בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים, המאמר הזה רלוונטי במיוחד עבורך. 

 

הנתונים מכריעים, לא התחושה

החוק מתייחס בצורה נחרצת וחד משמעית לנהיגה תחת השפעה סם, והיא נחשבת לחמורה ביותר וכזו המסכנת את החזקת רישיונו של החשוד בכך.

חשוב להבין שלמרות העובדה שיכולה להתבצע בדיקה ובה הנהג יוכיח כשירות מסוימת לנהיגה ובדיקת המאפיינים תצא תקינה, אם יימצאו שאריות סם בגוף- הוא ייחשב תחת השפעת סמים. כפי שכל אדם שצרך אלכוהול יוגדר שיכור על פי חוק אם תימצא בדמו כמות אלכוהול המוגדרת בחוק, כך גם עם נהיגה תחת השפעת סם.

 

התעוררות חשד לנהיגה תחת השפעה

עבור הנהג החשוד, ייתכן והחשד יתעורר עוד הרבה לפני שייעצר לבדיקה על ידי שוטר. חשד לנהיגה תחת השפעת סם יכול להתעורר אצל שוטר על פי אופן הנהיגה של הנהג החשוד, כמו בלימות פתאומיות, נסיעה איטית במיוחד, סטיות מוזרות מהדרך וחוסר ערנות לתמרורים ורמזורים.

באשר להתנהגותו של הנהג עצמו, הוא עלול לעורר חשד על פי ריח המצוי באותו, דיבור איטי ולא קוהרנטי או התנהגות אחרת שאינה בגדר הנורמה. לאחר מספר מקרים של מעצרי שווא, פסק בית המשפט כי עיניים אדומות של הנהג החשוד אינן בגדר ראיה מספקת לנהיגה תחת השפעת סם.

 

הודאה ללא אזהרה

ישנם מקרים רבים בהם שוטרים מחליטים להפעיל לחץ ולדחוק את הנהג החשוד לפינה. אם נתקלתם במצב שכזה, ובחרתם להודות בשימוש בסמים, מבלי להבין את המשמעויות, ייתכן ומדובר במקרה של הודאה ללא אזהרה, ובמקרה זה ניתן להגיע לזיכוי מכל אשמה. על השוטר להפציר בפני הנהג כי הודאה או אי הודאה עלולה להפוך לאמירה מפלילה כנגדו, שכן מדובר בפגיעה בזכות להליך הוגן.

 

הרשעות קודמות? חסרות משקל

במידה והנהג החשוד בנהיגה תחת השפעת סם רשום במערכות מפאת הרשעות קודמות, אין זו זכותו של השוטר לבסס על פי הרשעות אלו את החשד לנהיגה תחת השפעת סם ודרישה לבדיקת שתן מצד הנהג. על השוטר לבסס חשד על פי התנהגותו של החשוד או על פי ממצאים ברכב ובדיקת השתן.

 

סירוב להיבדק

בניגוד לבדיקת ינשוף, בה נושפים אל המכשיר על מנת לגלות שרידי אלכוהול בדמו של הנהג, על מנת לאתר סמים יש לבצע בדיקת שתן, הנחשבת לבדיקה פולשנית. לכן, לא ניתן לכפות על אדם לבצע בדיקת שתן בניגוד לרצונו, אך סירובו של החשוד עלול להתפרש כחזקה לביסוס חשד לנהיגה תחת השפעת סם.

נהיגה תחת סמים

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
העונש עבור נהיגה תחת השפעת אלכוהול

כל מי שיש לו רישיון נהיגה ונוהג בחיי היומיום מודע היטב לסיכונים שבנהיגה, ויחד עם זאת, לא מעט אנשים מסתכנים מעבר לסיכון הברור הכרוך בנהיגה