תאונות עם אופניים חשמליים – מי אשם?

תוכן עניינים

תאונה עם אופניים חשמליים (כמו כל תאונה אחרת) עוסקת במצב בו נגרם נזק לאדם מסוים או לכמה אנשים, לנזק הזה יש "אשם" והוא נושא בנזקים שנגרמו באופן מלא או חלקי בהתאם למידת האשמה שלו. המצב החוקי המורכב של אופנים חשמליים הופך את הקביעה של "אשם" בתאונה למורכבת הרבה יותר.

 

הגדרת האשם בתאונה "רגילה"

בתאונות רגילות זהותו של האשם בתאונה נקבעת לפי שני משתנים עיקריים. המשתנה הראשון הוא האם אחד מהצדדים נהג שלא כדין (ואז הוא נושא באחריות לתאונה). המשתנה השני שורשו אינו בתחום המשפטי אלא  הוא מי התנהל בצורה שאינה מקובלת/התעלם מנתונים עובדתיים שונים שהיה עליו לשים לב להם. ביחס לתאונות רגילות התשובה לשאלות האלה פשוטה, החוקים מוכרים ופשטים להבנה (באופן יחסי) וגם המצב המקובל בכביש ידוע לנהגים. אופניים חשמליים מהווים אתגר בהקשר הזה, החקיקה בתחום עדין חדשה וטרם התגבשה דינמיקה של שימוש בהם.

 

אופניים חשמליות – המצב החוקי

בשנים האחרונות אושרו מספר תקנות שמסדירות את השימוש באופניים חשמליים. נאסרה הנסיעה באופניים חשמליות לפני גיל 16, הוסדרה הדרישה למבחני רישוי מיוחדים לכלי רכב חשמליים (ובכלל זה אופניים חשמליות), נאסר השימוש במדרכות על רוכבי האופניים החשמליות וכיוצא בזה. בנוסף על כך יש נקבעו קנסות לרוכבים שלא יצייתו לכללים, ה"חור" היחיד שקיים במערך החקיקה הזה הוא שאלת ביטוח החובה. בעוד שעל בעלי רכב רגילים חלה חובה לבטח את עצמם בביטוח כזה, על רוכבי באופניים החשמליות טרם הוטלה חובה כזו. כך שלכאורה, רוכב שלא שמר על הכללים הללו נחשב כ"אשם" בתאונה וצריך לשלם פיצויים לנפגעים. אלא שלפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אופניים חשמליות אינן מוגדרות בתור "רכב" (כיון שהן אינן רכב מנועי) ולכן הנפגע מהן לא יהיה זכאי לאותם סעדים להם זכאי מי שנפגע מרכב "רגיל" (מנועי), כך שהגדרת הרוכב כאשם אינה מזכה אוטומטית בפיצויים. במקרים מסוימים בתי המשפט הכירו באופניים חשמליות ככלי רכב מנוי לעניין הפיצויים אבל מדובר על פסיקות שאינן חוזרות על עצמן בכל מקרה.

 

תאונות פגע וברח עם אופניים חשמליות

בתאונה בה מעורב רכב מנועי אפשר לקבל פיצויים מקרן "קרנית" (במקרים בהם מסיבות שונות אין אפשרות לגבות פיצויים מהנהג הפוגע). ההחרגה של אופניים חשמליים מההגדרה של "רכב" הופכת את השגת הפיצויים במקרים כאלה מקרן קרנית למורכבת יותר ולכן כדאי לפנות לייעוץ משפטי כדי שיהיה אפשר לקבל פיצויים כלשהם מהקרן (או לחילופין, לנסות לחשוב על דרכים אחרות לקבל פיצויים).

 

סיכום

הגדרת ה"אשמה" בכל דיני הנזיקין ובכלל זה בתאונות דרכים תלויה בשאלת ההסדר החוקי הרלוונטי לאותם מקרים, ומי שנהג שלא כדין מוגדר כ"אשם". הבעייתיות בתאונה עם אופניים חשמליים היא חוסר הוודאות בהגדרה שלהן ככלי רכב ביחס לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. ההגדרה הזו מפריעה ליכולת לנהל תביעה לשם קבלת פיצוי. כדי למקסם את הסיכוי לקבל פיצוי יש להיעזר בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים מומלץ.

אופניים

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
העונש עבור נהיגה תחת השפעת אלכוהול

כל מי שיש לו רישיון נהיגה ונוהג בחיי היומיום מודע היטב לסיכונים שבנהיגה, ויחד עם זאת, לא מעט אנשים מסתכנים מעבר לסיכון הברור הכרוך בנהיגה