המעסיק פשט רגל – האם מגיע לכם פיצוי על כך?

תוכן עניינים

כשהעסק מגיע למצב של פשיטת רגל, הרי שמדובר במצב בעייתי, הן עבור המעסיק והן עבור העובדים.

כעובדים אשר השקיעו מזמנם ומאמצם לטובת והצלחת העסק, המצב המתסכל וחוסר הוודאות כתוצאה מפשיטת הרגל של המעסיק מעלה שאלות רבות,

בעיקר סביב שאלת המשכורות והזכויות המגיעות לכם

 

פשיטת רגל של המעסיק

שגרת החיים של רוב האנשים כוללת קימה בבוקר, התארגנות קצרה ויציאה לעבודה, כשאנחנו משקיעים את מיטב כוחותינו וזמננו במקום העבודה שלנו. אך כעובדים, לא תמיד אנחנו מודעים למצבו הכלכלי של העסק, היכול להיקלע לקשיים ואף למצב של פשיטת רגל.

כשהעסק נקלע לחובות ומצב כלכלי קשה, החוק בישראל מאפשר לבעל העסק להגיש בקשה לפשיטת רגל, במטרה להביא לשיקומו הכלכלי של בעל העסק והסדר תשלומים הוגן ושוויוני, בכדי למקסם את ההחזרים הכספיים מצד אחד, ולהביא לפתיחת דף נקי עבור בעל העסק מצד שני.

נקודת המוצא של חוק זה היא כי האנשים החייבים הינם אנשים נורמטיביים, אשר הגיעו למצב כלכלי זה עקב נסיבות שלאו דווקא תלויות בהם, ובמקום לנסות למצות את ההליכים נגד החייב על ידי תביעות וריביות תופחות, אנו מנסים לשקם את העסק, המהווה בסופו של דבר גורם יצרני בחברה הישראלית.

 

זכויות העובדים במצב של פשיטת רגל

כאמור, מצב פשיטת הרגל של העסק אינו הליך פשוט, לא עבור בעל העסק, אך גם לא עבור העובדים עצמם, שמשכורתם וזכויותיהם בגין עבודתם נמצאים כעת על קרן הצבי.

חשוב לדעת, כי חלק מההפרשות הקבועות שלנו מהמשכורת לביטוח לאומי, מוקדש לביטוח בגין מקרה כזה בו העסק נקלע למצב כלכלי קשה ואף הפסקת פעילותו. כדי לוודא את זכאותכם לפיצויים, חשוב לוודא מהי הישות המשפטית של העסק בו עבדתם- עצמאי ועוסק מורשה, חברה בע"מ, שותפות, אגודה שיתופית או עמותה. לכל ישות משפטית שכזאת, ישנם תנאים משפטיים ספציפיים המגדירים האם העובדים זכאים לפיצויים או לא.

 

לאילו פיצויים זכאי העובד?

בתביעת הפיצויים מול ביטוח לאומי, זכאי העובד לפיצויים הכוללים שכר עבודה (הכולל ימי חופשות, דמי הבראה, שעות נוספות ועוד), פיצויי פיטורין, והפקדות לקופת גמל ככל והיו. לתשלומים אלו יש להוסיף הפרשי הצמדה עד ליום התשלום בפועל.

ככלל, כספי הפיצויים המגיעים מביטוח לאומי הינם עד תקרה מסוימת. במידה וצו כינוס הנכסים או הפירוק של העסק ניתן אחרי שנת 2009, כל עובד יהיה זכאי לקבל פיצויים עד סכום של השכר הממוצע במשק כפול 13. במידה והצו ניתן לפני 2009, יש לחשב את השכר הממוצע כפול 10.

בסופו של דבר, עובד שמקום עבודתו נכנס להליך פשיטת רגל, נמצא במצב של דאגה וחוסר וודאות. נוסף על כך, היות ומדובר בהליך בירוקרטי לא פשוט, מומלץ במצב כזה להתייעץ עם עורך דין לענייני עבודה, בעל ניסיון וידע בהתנהלות מול ביטוח לאומי. לפרטים נוספים בקרות באתר: https://pitzuim.co.il.

 

סמל משפטי

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
תביעת שיפוצניק שלא עמד בהסכם

עריכת שיפוצים בבית או בעסק הנה נושא מורכב, הדורש תשומת לב רבה. מדובר בצורך לתכנן את מועד השיפוצים ולהתאים אותו לסדר היום ולוח הזמנים של

 התנגדות לחל"ת

בעקבות משבר הקורונה חופשות ללא תשלום הפכו להיות תופעה נפוצה למדי. בניסיון להתמודד עם המשבר הכלכלי מעסיקים רבים הוציאו את העובדים שלהם לחופשה שכזאת. מבחינה

איך מקבלים פיצויי פיטורים מהר?

כל עובד שפוטר מעבודתו (ובמקרים מסוימים, גם עובד שהתפטר) זכאי לקבל פיצויי פיטורים. יש מעסיקים שמעדיפים לשלם פיצויים עלו דרך הפרשה חודשית קבועה לביטוח הפנסיוני,

תביעה כספית בגין הטרדה מינית בעבודה

הוטרדתם מינית? החוק מעמיד לרשותכם סכום פיצויים של עד 120,000 שקלים. באילו מקרים כדאי להגיש תביעה כספית על הטרדה מינית בעבודה ובאילו מקרים יפסוק בית