הגנת דייר במצב של חדלות פירעון

תוכן עניינים

החוק החדש לחדלות פירעון, קובע שאדם שמצוי בחובות וברשותו נכס שהנושים מבקשים למכור, יצטרך למכור אותו בהתאם לקביעת הנאמן ובית המשפט.

כתוצאה מכך, מתבטלת הגנת דייר במצב של חדלות פירעון והחייבים לא יוכלו עוד לנצל את ההליך לטובתם.

 

מהי הגנת הדייר לפי פקודת פשיטת הרגל הישנה?

סעיף 33 לחוק הגנת הדייר בישראל קובע שבמקרה שבו החייב הוא בעלים או חוכר של דירת מגורים שנקבע שתימכר במסגרת הליך חדלות הפירעון, החייב יהפוך לדייר של הבעלים החדשים שקונה את הכס. זהו מצב שמאפשר לחייבים מצד אחד למכור את דירתם כדי לפרוע חלק גדול מהחוב, אך מנגד מעמיד את מכירת הדירה כ"תפוסה" ולכן מחירה בשוק החופשי יעמוד על שליש בסך הכל ממחירה.

דבר זה הופך את מכירת הנכס לבלתי כדאית ובמקרים רבים, דירות אלו נרכשו בסופו של דבר על ידי בן או בת הזוג של החייב במחיר נמוך ביותר, כך שהמשפחה נמנעה ממכירת הנכס. בנוסף, בתי המשפט פעלו על פי פקודת פשיטת הרגל, שקבעה שדירת החייב תימכר רק בתנאי שיהיה לו ולבני משפחתו מקום מגורים אחר מטעמם האישי, או דירה חלופית שניתנה בתהליך.

 

ומה קורה כיום?

על פי החוק החדש, הגנת דייר במצב של חדלות פירעון מתבטלת ולא תחול עוד בהליכים אלה, הן לגבי החייב והן לגבי בני זוגו. החוק החדש קובע שיש לאזן בין התועלת לנושים והנזק לחייב ולבדוק האם מכירת הדירה תסב תועלת גבוהה יותר מנזק לאותו חייב ובני משפחתו.

רבים מאמינים שהחוק החדש מדרדר את מצבם של החייבים, משום שהוא מבטל לחלוטין את הגנת הדייר שעד כה הייתה קיימת.

מאחר וקיימת נטייה גדולה יותר להביא את החייבים לשיקום כלכלי מוצלח, גדל גם היקף מכירת הדירות במסגרת הליכי חדלות פירעון. על פי החוק החדש, דירת המגורים מוצעת כ"פנויה" ולא "כתפוסה", כך שמחירה עולה משמעותית ולכן לא יוכלו בני הזוג של החייבים לקנות אותה.

יחד עם זאת, נדמה שהמדינה מבקשת להימנע מניצול של ההליך, כשם שרבים היו מבצעים במסגרת פקודת פשיטת הרגל הישנה. קיימת חשיבות גבוהה לתום הלב בהליכי חדלות פירעון ולשיתוף הפעולה המלא עם הגורמים בתיקו של החייב ומכאן שהוא אמור לבצע כל פעולה שתוחלט כדי להשתקם כלכלית וללא ניסיונות "עקיפים" לרכוש מחדש את דירתו הקודמת במחיר חסר תקדים.

 

הגנת דייר בחדלות פירעון: במקרים מסוימים בלבד

נכון להיום, עדיין לא ידוע כיצד יפעלו בתי המשפט בנושא מאחר ורק שנה חלפה מאז שנכנס לתוקף (בחודש ספטמבר 2019) ואילו הליכי חדלות הפירעון אורכים כ-4 שנים. יחד עם זאת, החוק כן קובע הגנת דייר במצב של חדלות פירעון, אם מתקיים נזק גדול ומשמעותי לחייב ומשפחתו, שעולה על התועלת ממכירת הנכס.

לבדיקת יכולתכם להימנע ממכירת הנכס במצב של חדלות פירעון, בקרו באתר עורכת הדין דנה פלד בכתובת: https://www.danapeled.com וקבלו מענה אישי, מהיר ומקצועי.

 

פטיש בית המשפט נוצץ

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
פשיטת רגל לאדם פרטי

ההתנהלות הכלכלית של כל אחד מאיתנו תשפיע עלינו רבות בכל המישורים השונים של החיים. אנחנו חיים בעידן קפיטליסטי וזה אומר שכל דבר שנרצה שיהיה לנו,

המדריך המלא למקרה של פשיטת רגל

הליך של פשיטת רגל נתפס לא פעם בעיני חייבים רבים כהליך מורכב לא ידוע. זו בדיוק הסיבה שגרמה לנו לעצור הכול ולכתוב עבורכם את המדריך