מה זה הסכם חלוקת עיזבון?

תוכן עניינים

במדינת ישראל ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לחלק ירושה ליורשים, והדרך המקובלת ביותר היא באמצעות צוואה. צוואה מסדירה את חלוקת הנכסים בין היורשים בהתאם לרצונו של המוריש. במקרים שבהם הצוואה נפסלת או שאין צוואה בכתב או בעל פה, חלוקת הנכסים תיעשה על פי דין, כלומר תתחלק לפי סדר הירושה הקבוע בחוק. בכתבה שלפניכם נסקור בקצרה תת חלוקה שאפשרית במקרים של חלוקה על פי דין. 

 

חלוקת ירושה על פי צוואה ועל פי הדין

במקרה של חלוקת ירושה על פי צוואה, יש לשלוח את הצוואה לקבלת אישור מרשם הצוואות והירושות. לאחר שהרשם יאשר את הצוואה ואת החוקיות שלה, יישלחו באופן אוטומטי מכתבים לגופי הרלוונטיים, ובהם הנחיות לחלוקת הרכוש לפי הרשום בצוואה.

במקרים שבהם אין צוואה או שהיא אינה תקינה, רשם הצוואות יורה לחלק את הרכוש של הנפטר לפי דין. כלומר במקרה של בן או בת זוג וצאצאים, הרכוש יתחלק חצי לבן הזוג וחצי לילדים, כשכל אחד מהילדים מקבל חלק זהה. אם יש לכם צורך בעזרה משפטית בנושא צוואות וירושות, היכנסו לקישור המצורף https://guykamri-law.co.il.

 

הסבר קצר על הסכם חלוקת עיזבון

במקרים בהם נקבע על ידי רשם הצוואות חלוקה על פי דין, ניתן לחלק את הרכוש בין היורשים בצורה אחרת – דרך זאת נקראת הסכם חלוקת עיזבון. בהסכם זה על כל היורשים הרלוונטיים להסכים על חלוקה שונה של הנכסים, ובמקרה שהם מסכימים על חלוקה כזו הנכסים יתחלקו לפיה. ניתן להגיע להסכם שכזה על ידי שימוש במגשר או במתווך מסוג אחר. קיימים מספר יתרונות לחלוקת עיזבון על ידי הסכם, רובם קשורים למיסוי.

 

איך לחלק עיזבון בפועל?

לאחר שהתקבלה הסכמה על חלוקה חדשה של הירושה, אפשר להעביר את ההסכמה לפועל. בכדי לעשות זאת, יש לכתוב הסכם שבו תפורט החלוקה החדשה של נכסי המוריש. בנוסף לכך, על מסמך זה לשאת את חתימתם של כלל היורשים. במקרים מסוימים נדרש בית המשפט לאשר את הסכם חלוקת העיזבון שנחתם על ידי היורשים.

 

מי צריך לאשר את חלוקת העיזבון?

אין צורך באישור מרשם הצוואות או מבית משפט בערכאה זאת או אחרת בכדי לאשר את קיום הסכם חלוקת העיזבון. מרגע שכל היורשים חתמו על ההסכם, הוא נחשב כמו פסק דין חלוט וקשה מאוד לשנות אותו בהמשך. לכן חשוב מאוד לא לחתום על מסמך שכזה בקלות ראש ובלי להבין לעומק את ההשלכות העתידיות שלו.

 

הסכם חלוקת עיזבון – חלוקת ירושה בהסכמת היורשים

בישראל ניתן לחלק ירושות שחולקו על פי דין בצורה חדשה על פי הסכמת כלל היורשים. בכדי לעשות זאת, יש לחתום על הסכם לחלוקת עיזבון. הסכם זה מאפשר לכל הצדדים לחלק מחדש את הירושה בצורה שונה מהמפורט בחוק. שיטת חלוקה זאת נעשית בדרך כלל בכדי להימנע מתשלום מס זה או אחר.

הסכם חלוקת עיזבון

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
האם יש דרך נכונה לערוך צוואה?

חלוקת ירושה בין אחים או בין בני משפחה אחרים עלולה להיהפך לאירוע לא נעים הכולל  ריבים משפחתיים. אחת הדרכים למנוע ריבים שכאלה בעתיד, היא לערוך