האם יש דרך נכונה לערוך צוואה?

תוכן עניינים

חלוקת ירושה בין אחים או בין בני משפחה אחרים עלולה להיהפך לאירוע לא נעים הכולל  ריבים משפחתיים. אחת הדרכים למנוע ריבים שכאלה בעתיד, היא לערוך צוואה כבר היום. חשוב מאוד שעריכת הצוואה תיעשה בדרך הנכונה ובצורה שתגרום להוראות הצוואה לצאת לפועל במהירות ובקלות. לפניכם מאמר קצר על הדרך הנכונה לערוך צוואה.

 

ירושה וצוואה, איפה להתחיל

כאמור, הדרך הטובה ביותר להסדיר את נושא הירושה שלך הוא לערוך צוואה מפורטת וכזאת שעומדת בחוקי הצוואה במדינת ישראל. חשוב מאוד להתייחס בצוואה לכל הנכסים שיש ברשות כותב הצוואה – ממקרקעין, עבור בחשבונות בנק והשקעות וכלה בקופות גמל ונכסים ניידים.

בנוסף לכך, כמובן שחשוב שהצוואה תחלק את הנכסים בין היורשים בצורה שתהיה מקובלת וסבירה יחסית בעיני כל היורשים. התייחסות מקיפה והוגנת בצוואה לכלל הנכסים והיורשים, היא התחלה טובה לכתיבת צוואה. אם יש לכם צורך בעזרה מקצועית לעריכת צוואה, לחצו כאן

 

באיזה דרכים אפשר לכתוב צוואה?

ישנן 4 דרכים חוקיות בהן ניתן לערוך צוואה. אחת מהן רלוונטית רק למקרים קיצוניים של ערש דווי. במקרה כזה ניתן לערוך צוואה בעל פה מול 2 עדים כשירים ובגירים. ניתן גם לערוך צוואה בכתב בנוכחות של עדים, שתפקידם הוא לוודא שהמצווה אכן כתב את הצוואה ושהוא עשה את זה בלי לחצים וברצון מלא.

ניתן גם לכתוב את הצוואה מול נוטריון מוסמך, שמוודא את החוקיות של הצוואה. הדרך הרביעית לכתיבת צוואה היא כתיבה בלי עדים. בדרך זאת יש חובה לכתוב את הצוואה בכתב יד ובכתב היד של המוריש עצמו. כמו כן, המצווה אמור לכתוב את הצוואה לבד ובלי נוכחות של אנשים אחרים.

 

מה אסור להשמיט בעת כתיבת הצוואה?

חשוב מאוד לוודא שבצוואה יש את הפרטים הבאים: שם מלא ומספר תעודת זהות של המצווה, שמות מלאים ות.ז של היורשים, פירוט של כלל הנכסים והחלוקה שלהם, תאריך כתיבת הצוואה וחתימה של המצווה. פרטים אלה הם שהופכים את הצוואה לחוקית ולמלאה.

 

ממה עדיף להימנע בעת כתיבת צוואה?

בעת כתיבת צוואה חשוב להקפיד על לשון ציווי ולא לשון משאלה או איחול. לדוגמא, אם בצוואה ייכתב "אני מאמין שתעביר את החלק של אחותך בצורה הוגנת", למשפט זה אין כל אחיזה חוקית, והיורשת המדוברת לא תהיה זכאית בגינו לחלק מהירושה. בנוסף, חשוב להימנע מחוסר בהירות לגבי החלוקה של הנכסים, ולהשתמש בסכומים ואחוזים מדויקים ככל האפשר.

 

הדרכים הנכונות לכתיבת צוואה – סיכום

כתיבת צוואה היא דבר חשוב מאוד ולעיתים קרובות גם עוזרת למנוע בעיות משפחתיות בעתיד. חשוב להקפיד שבצוואה יהיו הפרטים הבאים: שם מלא של המצווה, שמות מלאים של כל היורשים, פירוט של כל הנכסים מכל הסוגים של המוריש והחלוקה שלהם, תאריך של עריכת הצוואה וחתימה של המצווה.

ירושה וצוואה

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
מה זה הסכם חלוקת עיזבון?

במדינת ישראל ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לחלק ירושה ליורשים, והדרך המקובלת ביותר היא באמצעות צוואה. צוואה מסדירה את חלוקת הנכסים בין היורשים בהתאם לרצונו