ביטול הסכם ממון – לא פשוט כמו שחשבתם

תוכן עניינים

עריכת הסכם ממון קודם הנישואין או במהלכם נהייתה דבר די שכיח בשנים האחרונות. בדומה לכל צעד בעל השלכה משמעותית על חיינו, רבים מתעניינים האם הוא הפיך, האם ניתן לשוב לאחור. אז באילו מקרים ניתן לבטל הסכם ממון? אנחנו כאן כדי להסביר.

 

חוזים נועדו כדי לקיימם

נפתח בכך שהסכם ממון הוא קודם כל חוזה. הגישה המשפטית הכללית בישראל בנוגע לחוזים היא שיש לקיימם. יש ערך להסכמות שאליהם הגיעו הצדדים, ולכן לא ניתן לבטל חוזה בקלות, אלא אם הוכח שמראש אותו חוזה לא ביטא הסכמה אמיתית של הצדדים לו.

 

ייחודו של הסכם הממון

אז נכון שהסכם ממון הוא חוזה, אך הוא גם נבדל מחוזים אחרים במספר דברים. ראשית, בניגוד לרוב החוזים הסכם ממון עוסק בנושאים ובמצבים רגישים יותר ולכן יש בו יותר פתח למניפולציות של אחד הצדדים על השני. שנית, אם מדובר בהסכם שנחתם לאחר הנישואין הרי שהוא מקבל אישור בית משפט ומשכך נהיה לו תוקף של פסק דין, שאותו קשה מאוד לבטל.

 

ביטול הסכם ממון חתום על ידי בית משפט

כדי לבטל הסכם ממון שקיבל אישור בית משפט יש צורך בהוכחת שני שלבים: 1. הוכחת אחת העילות לביטול חוזה לפי חוק החוזים, כמו למשל: עושק, כפייה, הטעיה או הפרה מהותית. 2. הוכחה שנפל פגם מהותי באישור שנתן בית המשפט להסכם. יש להוכיח כי אילו בית המשפט היה יודע דבר מסוים שלא ידע בשעת ההחלטה, לא היה מאשר את ההסכם.

בית המשפט לא נוטה לבטל הסכמי ממון בקלות, ויש צורך בהוכחה משמעותית של שני השלבים שלעיל.

 

סיכום ומסקנה

על חשיבותו של הסכם הממון כתבו כבר רבים וטובים, ואם לא קראתם על זה מספיק את מוזמנים לעשות חיפוש מהיר בגוגל. אולם, חשוב גם לדבר על ביטול של הסכם ממון. חשוב להעלות את הנושא הזה לא רק כדי שאנשים ידעו עד כמה קשה לבטל הסכם ממון, ובהשלכה ישירה – עד כמה יציב הוא, אלא בראש ובראשונה כדי שאנשים יבינו עד כמה צריך לקחת את עריכת ההסכם ברצינות הראויה.

כשאנו מבינים שהסכם ממון לא ניתן לביטול בקלות אנו בעצם מבינים את כמה חשוב לשקול בכובד ראש את תוכן ההסדרים שבו. ויותר מכך – עד כמה חשוב להיעזר באיש מקצוע שיוכל לעזור לנו לוודא שכל רצונותינו אכן מוגשמים במסגרת ההסכם.

זה חשוב לא רק במקרים בהם יש חוסר הסכמה או חשדנות בין הצדדים, לעיתים גם כשיש הסכמה מלאה לא תמיד הצדדים ידעו לנסח אותה בעצמם בשפה המשפטית הנכונה.

אז נכון, זה קצת מפחיד שקשה לחזור לאחור, אבל אם תבינו את זה מההתחלה, ותתייחסו להליך באופן מתאים, לא יהיה בכך כל צורך.

לייעוץ בענייני הסכמי ממון: עורכת דין שמחי הלנה.

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
החלטתי להתגרש, מה עושים עכשיו?

בדרך לגירושין מצב של גירושים הוא, ללא ספק, מצב מורכב ועדין. ממש כפי שמערכת יחסים ונישואין מקבלים צבע אחר אצל כל זוג, כך גם פירוק