ניתוח בהיעדר הסכמת חולה

תוכן עניינים

הסכמה כירורגית מוגדרת על ידי מתן אישור לרופא המטפל לבצע ניתוח ולא תמיד היא תהיה בכתב. ללא הסכמה זו שניתנה לניתוח היא נחשבת לעבירה פלילית. הסכמה מדעת, מתעמקת מההסכמה הכללית שכן היא כוללת גם הידיעה מלאה על כל ההשלכות האפשריות שעלולות להתרחש במהלך ההליך. רופא זקוק לשני סוגי ההסכמות בכדי שיוכל לבצע כל ניתוח.

ישנם מקרים בהם הסכמתך לניתוח ניתנת לביטול גם לאחר הניתוח. ישנם מצבים מסוימים בהם בית המשפט יכול לשקול את ההסכמה עלולה להיות לא . אלו כוללים: מחלת נפש, מגבלה נפשית, מעורפל הכרה, בהשפעת חומרים, במצבי לחץ או כאב בזמן ההסכמה, להיות קטין.

כל אלה הם מקרים שבהם הסכמה עשויה להיות חשודה כחוק שכן יתכן וההסכמה לא הייתה מרצון לחלוטין. במצבים אלה, בהם הרופא היה צריך לממש גורמים אלה כמחסום הסכמה; הרופא יכול להיות אחראי לרשלנות וחשוף לתביעת רשלנות רפואית.

 

צוות חדר ניתוח

 

 

ניתוח ללא הסכמה מתרחש בדרך כלל אחת משתי דרכים:

במהלך הליך כירורגי שגרתי בו הסכמת, הרופא שלך מגלה בעיה חדשה ומשתמש בניתוחים כדי לתקן את הבעיה. דוגמה לכך יכולה להיות, במהלך ניתוח שגרתי, רופא מגלה גידולים ברחם שלך ואז מבצע כריתת רחם מיידית. למרות שהרופא עשוי להאמין שהוא מונע בעיות נוספות, נוהג כללי לרופא לבצע ניתוחים נוספים רק אם מדובר במצב חירום מסכן חיים. הרופא יורשה להסיר את הרחם רק אם זה היה איום מיידי על חייך.

סוג אחר של ניתוח ללא הסכמה הוא כאשר רופא מתריס באופן ספציפי לרצונותיך ומבצע ניתוח הכרחי מבחינה רפואית. לדוגמה, אלה של אמונות דתיות מסוימות מאמינים כי קבלת דם מאדם אחר זה חטא ואומר לרופאים לא לתת לו עירוי בשום פנים ואופן. ישנם סיבוכים במהלך ההליך והרופא נותן לו עירוי כדי להציל את חייו. אף על פי שזה היה מצב חירום, בית החולים והרופא עדיין אחראים על אי קבלת הסכמה לניתוח.

כמעט לכל המדינות יש גבולות לכמות שחולה יכול לקבל במקרי רשלנות רפואית. קיימת הבחנה גדולה מאוד במקרים אלה בין "הסכמה כללית" ל"הסכמה מדעת". אם רופא לא הצליח לתאר בצורה מספקת, הסיכונים הכרוכים בהליך כירורגי זה נחשב לרשלנות רפואית. אולם כאשר לא הושגה הסכמה בסיסית, אין מדובר ברשלנות. זה הופך כעת להסגת גבול פיזית, כך שמגבלות המדינה עשויות לא לחול. זה יכול להיות ההבדל בין התאוששות אלפים או מאות אלפים, מה שהופך אותה להבחנה חשובה מאין כמוה.

 

אם היה לך או לאדם אהוב מזל טוב לעבור ניתוח שאולי לא הסכמת לו, שלא במפורש לא רצית, או שביצעת מבלי שהמנתח שלך יספק לך את כל הסיכונים בניתוח; יתכן שאתה זכאי לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו כתוצאה מניתוח מיותר. מומלץ להתייעץ עם עורכי דין מומחים בנושא רשלנות רפואית כדי לבדוק את העובדות.

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
תביעות בגין רשלנות רפואית

בישראל של ימינו יש לא מעט מרכזים רפואיים וחלקם נחשבים למתקדמים מאוד לעומת האפשרויות הקיימות בעולם. בנוסף לכך, אנשי המקצוע שלומדים רפואה שנים רבות עושים

אילו זכויות רפואיות רשאי אדם לתבוע?

מטופלים אשר עברו טיפולים רפואיים אינם מודעים לעובדה כי הם זכאים לתבוע את הרופא ואת המוסד בו התרחש הטיפול בעקבות רשלנות אשר הותירה נזקים זמניים

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

 ניתוח קיסרי הוא תחליף כירורגי ללידה הטבעית והוא כולל הרדמה וחתך של בטן היולדת. בשל היותו ניתוח הוא חושף את היולדת להליך כירורגי מה שיכול