פשיטת רגל לאדם פרטי

תוכן עניינים

ההתנהלות הכלכלית של כל אחד מאיתנו תשפיע עלינו רבות בכל המישורים השונים של החיים. אנחנו חיים בעידן קפיטליסטי וזה אומר שכל דבר שנרצה שיהיה לנו, נצטרך לקנות. זה מה שגורם בדרך כלל לאנשים לנסות להגיע רחוק יותר, להרוויח יותר כסף ולחיות ברמת חיים טובה יותר. עם זאת, גם אנשים שעובדים בתור שכירים וגם אנשים שעובדים כעצמאים שמנהלים עסקים קטנים, עלולים להסתבך. הסתבכות כלכלית עלולה להוביל לצרות רבות שיכולות לבוא לידי ביטוי במישורים שונים, כמו לדוגמה, מכירת הנכסים שעד כה האדם צבר, חובות אינסופיים, עיקולים מהבנק ועוד. ברגע שאדם מתחיל להיות חייב כספים הבנק יכול לעקל את המשכורת שלו והכי גרוע, כל החובות רק צוברים עוד ועוד ריבית. למעשה, אנשים שחייבים כספים מתארים את הסיטואציה הזאת הרבה פעמים כסוג של כדור שלג שרק הולך וגדל עם הזמן, מה שהופך את המצב לכמעט בלתי אפשרי להתמודדות. ההתנהגות הנפוצה של אנשים הנמצאים בסיטואציה כזאת היא בדרך כלל, בהתחלה, התכחשות למצב על ידי כך שהחייבים "טומנים ראשם בחול". כלומר, האם לא נכנסים לחשבון הבנק שלהם על בסיס קבוע כדי לא לראות עד כמה המצב גרוע, מתחמקים מטלפונים ולא עונים לאיש מתוך תקווה שאולי החובות פשוט ייעלמו. אם כל התיאור הזה נשמע לכם מוכר ואם גם אתם שקועים במצב כלכלי קשה מאוד, כדאי שתדעו שיש מה לעשות וכי הליך פשיטת רגל לאדם פרטי זו אופציה שבהחלט כדאי לכם לשקול.

פשיטת רגל ספרים
פשיטת רגל של אדם פרטי יכולה להסתיים בקלות

איך עושים את זה?

ראשית, חשוב להבין שלמרות שבשפה המדוברת אנחנו משתמשים במונח "פשיטת רגל" גם למקרה של חברות שנסגרות בשל חובות, בפועל מדובר על שני תהליכים שונים. כלומר, כאשר החייב הוא אדם פרטי התהליך אכן עונה לשלם פשיטת רגל ואילו כאשר מדברים על חברה שנקלעה לחובות ונסגרת בשל כך, המונח המקצועי הוא פירוק חברה. שנית, אם אתם בטוחים שאתם "הלא יוצלחים" היחידים שחושבים על פשיטת רגל כאופציה, כדאי שתדעו שזה לא נכון. הנתונים במדינת ישראל לא משקרים ומדברים על כך שבכל שנה מאות אלפי אנשי פונים ומגישים בקשות לפשיטת רגל. זה אומנם לא משנה את הסיטואציה שאיתה אתם צריכים להתמודד, אך זה מנחם לדעת שאתם לא היחידים שהסתבכו ועשו את הדברים בצורה לא נכונה. כל אחד מאיתנו עלול למצוא את עצמו מתמודד עם סיבוכים כלכליים וחובות שנוצרו בגלל סיבות כאלה ואחרות ומה שחשוב באמת, זה להגיב. כדי להתחיל הליך של פשיטת רגל אתם צריכים להבין תחילה מה המטרה ומה זה אומר. המטרה העיקרית של הליך כזה היא לאפשר לכם, החייבים, לעמוד על הרגליים ולהתחיל מחדש למרות טעויות העבר.

מה השאיפה שלכם מהליך פשיטת רגל?

עוד דבר שחשוב להבין לפני שנכנסים להליך פשיטת רגל לאדם פרטי, זו מה השאיפה שלנו. למעשה השאיפה היא ההפטר, אשר כפי ששמו מעיד, פוטר את החייב מכל החובות שלו. חשוב להבין שזה לא יקרה ביום אחד, אך מצד שני, אם נשווה בין הליכי פשיטת רגל בעבר ובין הליכים כאלה היום, אנחנו נראה שהיום ההליכים הללו הרבה יותר מהירים. למעשה כתוצאה מכל הרפורמות בתחום היום אדם יכול לקבל הפטר גם תוך 18 חודשים, שלכל הדעות זה זמן מאוד קצר. זה אומר שאם תוך פרק הזמן אתם מקבלים את ההפטר, תוכלו להתחיל את החיים החדשים שלכם ממש בקרוב. ההפטר הוא זה שיקבע שאתם משוחררים מהחובות שלכם אך כדאי לדעת שקיימים בחוק מספר הפטרים שונים. ההפטר שכל חייב רוצה לקבל הוא כמובן ההפטר המלא והמוחלט. הפטר כזה קובע בצורה חד משמעית שאתם לא חייבים יותר כספים וזה אומר שכל ההליכים נגדכם נסגרים בזה הרגע. לעומת זאת, קיימת גם האופציה של הפטר מלא לאלתר אשר כאן קובע השופט כי יינתן צר הפטר מיד בתום הדיון. עוד סוג של הפטר שיכולים לתת לכם הוא הפטר חלקי שקובע כי אתם פטורים רק מחלק מהחובות ולבסוף, קיים גם הפטר מותנה. ההפטר המותנה, כפי שמעיד השם שלו, קובע שתקבלו את מחיקת החובות רק אם תעמדו במספר תנאים שיקבע בית המשפט.

פשיטת רגל לאדם פרטי אינה חייבת להיות מסובכת

האם יש תנאים מסוימים שבהם חובה לעמוד כדי לקבל הפטר?

התשובה היא חד משמעית כן. כלומר, לא כל אדם שחייב כספים יוכל להגיש בקשה לפשיטת רגל ולצפות לקבלת הפטר ולכן, לפני שאתם יוצאים לדרך הסבוכה והארוכה הזאת, חשוב להבין מהם התנאים וחשוב לראות האם אתם בכלל עומדים בתנאי הסף. בפועל תנאי הסף כוללים מספר סעיפים כמו: העובדה שהחוב שלכם לא יכול לעלות על 800,000 ₪. שנית, בארבע השנים האחרונות אתם חייבים להיות מוגדרים כחייב מוגבל באמצעים ובנוסף, בשלושת השנים האחרונות אתם צריכים להוכיח שעמדתם בכל הסדרי תשלומי החובות.

מה עושה חייב שקיבל ירושה?

לא אחת קורה שאדם מתחיל הליך של פשיטת רגל, או חושב על האפשרות הזאת, ולא לוקח בחשבון את נושא הירושה שלו. עם זאת, חשוב ביותר להיות מודעים לכך שאדם אשר מצוי בהליך פשיטת רגל לפני קבלת ההפטר, חלקו בעיזבון חשוף לנאמן. במילים אחרות, גם חלקו של החייב בירושה היא חלק מכל הנכסים שלו וגם היא מהווה חלק "מקופת הכינוס". לכן, אם חשבתם לרגע שתוכלו להתחיל הליך של פשיטת רגל מבלי שזה יפגע בחלק שלכם בירושה, כדאי שתדעו שזו טעות חמורה. למעשה כלו סוג של נכס שיש לכם וכל רכוש שיש לכם יכול להיות מעוקל במסגרת התהליכים הללו וחשוב ביותר לקחת זאת בחשבון כאשר אתם מקבלים החלטה על הגשת בקשה לפשיטת רגל. לעומת זאת, אם חששתם לרגע שכל קרן פנסיה או חיסכון שיש לכם יכולים להיות גם הם חלק מקופת הכינוס, כדאי שתדעו שזה לא המצב. למעשה בפועל חיסכון בעל מועד פירעון עתידי וחיסכון שעתיד להיות משולם כקצבה אלה הם חסכונות שהנאמן לא יוכל לגעת בהם.

 

האם כדאי להתחיל הליך כזה או לא?

כפי שראינו, הליך פשיטת רגל בימינו אומנם הרבה יותר פשוט וקצר מאשר בעבר, אך זה עדיין הליך משפטי מורכב לכל דבר. לכן ברור מדוע אתם תוהים לגבי כדאיות העניין והדבר החשוב ביותר שצריך להבין, הוא שאין תשובה אחת נכונה לשאלה הזאת. כלומר, זה שאולי אתם חייבים סכומים גדולים של כספים וזה שאתם לא רואים את האור בקצה המנהרה זה טוב ויפה, אך לא תמיד זה אומר שכדאי יהיה לפנות לאופציה של פשיטת רגל. צריך לשקול את הדברים ולקחת בחשבון לא רק את גובה החובות אלא גם את גובה ההכנסה שלכם ואת כל הנכסים שיש ברשותכם. השקלול של כל הנתונים האלה ביחד הוא זה שיעזור לכם לקבוע האם כדאי יהיה לצאת לדרך של פשיטת רגל או לא. כדאי גם לזכור שלמרות שהדברים לא יסתיימו ביום ואולי לא תקבלו את מלוא ההפטר שבו אתם מעוניינים, במקרים רבים זו כן הדרך הכי טובה שיש לשנות את המצב. למעשה אדם שמקבל הפטר על חובותיו אחרי כל התקופה הקשה והמעיקה כן יכול לצאת חדשה בחיים ומקבל סוג של הזדמנות שנייה. לכן, אם חשוב לכם לא לפגוע בעתיד הכלכלי של הילדים ואם אתם רוצים שהתוצאה הסופית תהיה טובה יותר, כדאי יהיה לחשוב על הליך פשיטת רגל.

פנו לעורך דין שילווה אתכם לכל אורך הדרך

אין ספק שאחד מהדברים הכי חשובים שצריך לקחת בחשבון כשרוצים לצאת לדרך של הליך כמו פשיטת רגל, זה לבחור נכונה את משרד עורכי הדין שאליו אתם פונים. אין ויכוח על כך שבמשרד עורכי דין יגבו מכם שכר טרחה כמובן על השירות, והדבר האחרון שאתם רוצים עכשיו זה להיכנס לעוד הוצאות כלכליות, אך מצד שני, זו הדרך היחידה להגדיל את הסיכוי שלכם בעניין. זה לא משנה כמה כסף אתם חייבים או איך הגעתם למצב הזה כי בכל מקרה ככל שתיפנו לעו"ד מקצועי מהר יותר, כך הכול גם יסתיים מהר יותר. מה שכן, אנחנו מאוד ממליצים לכם לבדוק לאיזה עו"ד אתם פונים כי לא בכל מקום תקבלו שירות מספיק טוב. ראשית, לא כל עורכי הדין שמציגים את עצמם כמומחים בתחום הזה באמת יוכלו לסייע לכם בצורה מקצועית ושנית, לא לכולם יש מוניטין בתחום. לכן, אם אתם כבר מתמודדים עם החובות ושואפים לקבל הפטר, כדאי יהיה לפנות לאנשי המקצוע הטובים ביותר בענף ואנחנו במשרד עו"ד אורדן ממתינים לכם כבר עכשיו. נוכל לסייע  לכם בצורה מקצועית ואמינה ואתם תראו שלא תצטערו על שפניתם אלינו.

בשיתוף משרד עו"ד רובי סטאר

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
הגנת דייר במצב של חדלות פירעון

החוק החדש לחדלות פירעון, קובע שאדם שמצוי בחובות וברשותו נכס שהנושים מבקשים למכור, יצטרך למכור אותו בהתאם לקביעת הנאמן ובית המשפט. כתוצאה מכך, מתבטלת הגנת

המדריך המלא למקרה של פשיטת רגל

הליך של פשיטת רגל נתפס לא פעם בעיני חייבים רבים כהליך מורכב לא ידוע. זו בדיוק הסיבה שגרמה לנו לעצור הכול ולכתוב עבורכם את המדריך