תיקון 190 – המדריך המלא

תוכן עניינים

המושג ״קופות גמל״ נתפס כמאיים עבור חלקנו, וזאת למרות שרובנו משקיעים בקופות הללו.

קופת גמל לתגמולים, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות הן רק חלק מהקופות אליהן אנחנו מפקידים את מיטב כספנו.

כולנו, ובמיוחד הפנסיונרים שבינינו, היינו רוצים שאותם כספים יניבו לנו כמה שיותר תשואה, ושבסופו של יום יהיו ההשקעה הטובה ביותר.

עד לפני כשמונה שנים, הפנסיונרים שהשקיעו בקופות השונות, לא נהנו ממשיכה הונית ומשליטה בכספים שלהם. לא היה ניתן להפקיד את הכספים באופן עצמאי וגם לא למשוך, למעט בתנאים מאוד מסוימים. בחודש מאי 2012 חל מפנה רציני בעניין, כאשר חוקק תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שהשיב לחיים את האפשרות של משיכה הונית במסגרת אותן קופות גמל.

 

תיקון 190 – נעים להכיר

אז מהו התיקון המדובר שגרם לשינוי כה גדול בתחום הפנסיוני?

תיקון 190 בוצע כתיקון לפקודת מס הכנסה, והוא נותן מענה (או כשמו כן הוא – תיקון) לבעיית המיסוי של הקצבאות ושליטה על ההון שקיים בהן (דהיינו הפקדה ומשיכה). מה שבפועל זה אומר, שניתנת הטבה בכמה היבטים: ראשית, להבדיל ממה שהיה נהוג טרם התיקון בו היו מושכים כסף כקיצבה, כעת ניתן לבצע משיכה הונית של סכום חד-פעמי וזאת בתנאים מסוימים. משמע, התיקון הופך את החיסכון לנגיש ונזיל. לפי התיקון, פנסיונרים נהנים מהאפשרות לפדות את הכספים במשיכה אחת. שנית, ניתן להותיר את כספי הפיצויים בקופת גמל לא משלמת קיצבה. ושלישית, ואולי החשוב מכל, כל הדברים הללו מתקיימים ללא העלאה במס.

נושא חשוב נוסף שתיקון 190 עוסק בו, הוא בכל הנוגע לכספי פטירה וירושות. אם עד התיקון, החוק קבע כי יש לחייב במס כאשר באים לפדות את כספי הירושה, לאחר תיקון החוק, התמונה השתנתה. התיקון נותן את האפשרות למסלול הורשה במס מופחת או ללא מס כלל. לפי התיקון, אם הנפטר היה ביום פטירתו מתחת לגיל 75, משפחתו הקרובה או כל מוטב שהוא, זכאים לפטור ממס במעמד משיכת הירושה. במידה והיה הנפטר מעל גיל 75 בעת פטירתו, ישנה האופציה למשיכת כספי הירושה באופן חד פעמי, בתשלום של כ- 15% מס על הרווח הנומינלי. לשם השוואה, בהשקעות אחרות נהוג לשלם כ- 25% מס על הרווח הריאלי. זהו פער עצום, במיוחד כאשר מדובר בסכומי ירושה גבוהים מאוד. אם היורשים עצמם עברו את גיל 60, ניתנת להם האופציה לקבל את הסכום בדמות קיצבה חודשית פטורה לגמרי ממס.

 

מדוע זה טוב לצרכן?

התרומה של תיקון 190 לצרכן ובמיוחד לפנסיונרים היא לא פחות ממהפכנית. בעקבות התיקון, יכול הלקוח לנהל בעצמו את השקעותיו בין אפיקי ההשקעה השונים, בגמישות מרבית ולפי צרכיו. המשמעות של כך היא הוזלה משמעותית בדמי ניהול הכסף, מה שמניב תשואה גבוהה יותר מקופות הגמל ביחס לשאר האלטרנטיבות הקיימות בשוק.

כנראה שהיתרון הכי גדול בתיקון, לפחות מנקודת מבטו של הצרכן אל מול הבנקים וחברות הביטוח, הוא מתן חופש יחסי במעבר בין מסלולי ההשקעה השונים, כאמור ללא מס רווח הון, וזאת הודות בעיקר לחלק בתיקון שמתמקד בהטבות ממס וקורא לסוג של רפורמה כללית במיסוי.

לאחר יישום התיקון, ההשקעה בשוק ההון הפכה להיות יותר כדאית ומשתלמת, לעיתים במידה רבה בהרבה מאשר התשואות המוצעות בבנקים, בטח בזמנים של ריבית כה נמוכה. אפשר לומר גם שבעקבות ההטבות במס ההשקעה בקופת גמל הופכת להיות הרבה פחות מסוכנת לעומת אפיקי השקעה אחרים.

 

מה המגבלות?

עד כאן הכל ורוד ויפה, אבל שום דבר טוב לא מגיע ללא אותיות קטנות, ובמקרה הזה ההגבלות הן בהתייחס לגילאי החוסכים. הפקדת הכסף, עם כל היתרונות שנילוות אליה, מתאפשרת אך ורק תחת תקרה מסוימת אשר הולכת ויורדת עם העלייה בגיל.

מגבלה נוספת, היא שהחוסך צריך להיות מעל גיל 60. מה שאומר שמי שמתחת לגיל 60 לא יוכל למשוך כספיו מתוקף התיקון (כי אין הוא חל עליו). דבר זה מחייב אותו במס של לפחות 35% על כל הסכום, שזה מס גבוה יותר לו היה משלם טרם התיקון. ואם זה לא מספיק, אז תנאי נוסף שעל הפנסיונרים לעמוד בו על מנת ליהנות מזכויות התיקון, הוא קיצבה חודשית הגבוהה מ- 4,500 ש״ח. רק אם יתקיים תנאי זה (בנוסף למגבלת הגיל), ייהנו מהאפשרות לפדות את הכספים במשיכה אחת. במידה והקיצבה החודשית בפועל נמוכה מהסכום האמור, לא יהיה אפשרי למשוך את הכספים במשיכה חד-פעמית וליהנות מיתרונות המס, אלא כקיצבה חודשית בלבד.

חשוב לציין שגם אם אתם מתאימים לקריטריונים ״על הנייר״, ולמרות ההטבות והשינוי המהפכני שהתיקון גרם, זה לא בהכרח אפיק ההשקעה הנכון עבור כל אחד. אמנם תיקון 190 הפך את קופות הגמל להשקעה זמינה ורווחית יותר, אך עדיין צריך לבדוק את כל החוקים והמגבלות. יש לאסוף את המידע המתאים לגבי ההשקעה בקופות גמל ולגבי השקעות אלטרנטיביות, רק כך תוכלו לקבל החלטה מושכלת איזה מסלול הוא הטוב ביותר עבורכם.

 

איך אדע מה ההשקעה הנכונה עבורי?

מעבר לכך, יש שרואים ביועץ פנסיוני טוב כגורם מכוון בתהליך, וגם כאדם מיומן אשר מפקח על תיק ההשקעות ומתריע אם כדאי לעשות שינויים בתיק תוך כדי תנועה. הדבר מתאים במיוחד לבני הגיל המבוגר (שנהנים יותר מהתיקון המדובר) ושמלאכת ההתעדכנות בעלויות השונות היא מסורבלת יותר עבורם. בין אם בחרתם ללכת ליועץ פנסיוני ובין אם לא, כדאי לכם תמיד לדעת ולהתעניין בתקנות ובנעשה בתיק בזמן אמת, ולבדוק אותו אחת לתקופה.

חסכונות

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חוק הנדל"ן בארה"ב

אין ספק שהשקעה בנדל״ן בחו״ל יכולה להניב רווחים יפים עבור ישראלים המעוניינים לראות תשואה גדולה יותר מזו הקיימת בשוק הישראלי. עם זאת, כל השקעה מחוץ

למה צריך עו"ד מיסים?

בתקופה האחרונה אנו עדים ללא מעט מקרים שמצריכים סיוע מטעם עורך דין שעוסק בתחום המיסים. אם אתם עוקבים אחרי החדשות, אתם וודאי יודעים במה מדובר

כל מה שצריך לדעת על פטור ממס הכנסה

צמד המילים 'מס הכנסה' מעלה אצל לא מעט מאיתנו חששות מסוימים, הן בגלל התהליך הבירוקרטי הנלווה להתקשרות עם רשות המיסים, והן בגלל החשש מפני גילוי