תביעה כספית בגין הטרדה מינית בעבודה

תוכן עניינים

הוטרדתם מינית? החוק מעמיד לרשותכם סכום פיצויים של עד 120,000 שקלים. באילו מקרים כדאי להגיש תביעה כספית על הטרדה מינית בעבודה ובאילו מקרים יפסוק בית המשפט את הפיצוי המקסימלי?

כל אישה או גבר שעברו הטרדה מינית במקום עבודתם יכולים לפעול באחת מהדרכים הבאות או במספר דרכים במקביל: הגשת תלונה במשטרה, או הגשת תלונה למקום העבודה והגשת תביעה כספית בבית הדין לעבודה, שתוכל להתבצע הן כנגד המטריד והן כנגד מקום העבודה.

 

הגשת תביעה ללא תלונה במשטרה

העובדים שפגעו מהטרדה מינית יוכלו לבחור האם להתלונן במשטרה במקביל להגשת התביעה הכספית. ההבדל נעוץ ביכולת (או חוסר היכולת) של המשטרה לבדוק את התלונה שהוגשה, לערוך אימות ולשקול הגשת כתב אישום. חשוב לזכור שזהו הליך פלילי המנוהל על ידי המדינה ולפיכך, לא ניתן לחזור מהגשת התלונה והיא מונעת מהמתלוננים להפוך ל"צד" במשפט בעצמם.

 

הגשת תביעה אזרחית

באפשרותם של קורבנות ההטרדה המינית בעבודה להגיש תביעה אזרחית לבית הדין לעבודה ולדרוש דמי פיצויים. רבים רואים בכך את האפשרות האופטימלית והפחות נחרצת או מאיימת מזו שכרוכה בהגשת תלונה משטרתית.

חלק מהתיקים יובאו לפשרה תוך הסכמה על סכום כספי מסוים. חלק אחר של תיקים יגיעו לגישור במטרה להסכים על הסכום וחלקם ינוהלו במסגרת הדין המקובל בדיוני בית המשפט.

 

מתי ייפסק סכום הפיצויים המקסימלי?

כאשר עובד או עובדת מלינים על עובד/ת אחרים שהטרידו אותם מינית, נטל ההוכחה הוא עליהם. במילים אחרות, הקרבן להטרדה יצטרך להמציא הוכחות שתומכות בקיומה של הטרדה על מנת שבית המשפט ישתכנע ויפסוק לטובתם. אם העובד/ת אכן מצאו הוכחות או ראיות שמעידות על ההטרדה, הרי שבית הדין יוכל לפסוק עד גובה הסכום המקסימלי – 120,000 ₪ וללא הוכחת נזק.

ועם זאת, בית המשפט איננו מסתפק באמיתות ההטרדה כדי לספק את הסכום הגבוה, אלא בוחן גם את פערי הכוחות שהיו בין הצדדים (באופן עקרוני, ככל שהמטריד והמוטרד נמצאים בפער ביניהם מבחינת סמכות והיררכיה בחברה, כך החוק מתייחס לכך בחומרה גבוהה יותר), חומרת ההטרדה עצמה, תדירות ההטרדה (האם הייתה ממושכת) ועוד. כל מקרה לגופו ועל פי נסיבותיו האישיות בלבד.

 

תביעה כספית: אפשרות פחות מוכרת

הגשת תביעה כספית בגין הטרדה מינית היא אופציה פחות מוכרת בקרב עובדים שהוטרדו מינית במקום עבודתם. אפשרות זו איננה מחייבת הגשת תלונה במשטרה, מה שמספק למתלוננים רבים דרך טובה למצות את הדין או הצדק עם המטרידים ובאופן פחות מאיים ואינטנסיבי.

את התלונה ניתן להגיש גם נגד המטריד וגם כנגד מקום העבודה, בייחוד אם נטען כי מקום העבודה לא נקט באמצעים כלשהם למניעת הטרדות מיניות בעבודה ולא שעה לברר את התלונה שהוגשה.

לחצו כאן לקריאה נוספת על הטרדה מינית במקומות עבודה מצד ממונה או מנהל ישיר.

 

פטיש חום מכה

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
תביעת שיפוצניק שלא עמד בהסכם

עריכת שיפוצים בבית או בעסק הנה נושא מורכב, הדורש תשומת לב רבה. מדובר בצורך לתכנן את מועד השיפוצים ולהתאים אותו לסדר היום ולוח הזמנים של

 התנגדות לחל"ת

בעקבות משבר הקורונה חופשות ללא תשלום הפכו להיות תופעה נפוצה למדי. בניסיון להתמודד עם המשבר הכלכלי מעסיקים רבים הוציאו את העובדים שלהם לחופשה שכזאת. מבחינה

איך מקבלים פיצויי פיטורים מהר?

כל עובד שפוטר מעבודתו (ובמקרים מסוימים, גם עובד שהתפטר) זכאי לקבל פיצויי פיטורים. יש מעסיקים שמעדיפים לשלם פיצויים עלו דרך הפרשה חודשית קבועה לביטוח הפנסיוני,