מתי נצטרך את שירותו של עורך דין אזרחי?

תוכן עניינים

בשונה ממה שרואים על המסך בסדרות טלוויזיות משפטיות, לא צריך להיות פושע מועד או עבריין מדופלם כדי להיעזר בעורך דין. המשפט האזרחי הוא עולם ענק המרכז תחתיו מגוון של תחומי משפט העוסקים ביחס בין אדם לחברו, בין אדם לחברה או בין חברות. בכתבה הבאה נסביר מתי יש להיעזר בעורך דין אזרחי.

 

סדר במערכות המשפט

לפני שנשכור את שירותיו של עורך דין אזרחי, חשוב לעשות מעט סדר ולהבהיר מהן סוגי המשפטים העיקריים של עולם החוק. מקובל לעשות חלוקה כללים לשלוש מערכות: המשפט הפלילי, המשפט הציבורי והמשפט האזרחי. בעוד שהמשפט הפלילי עוסק בעבירה על נורמות שהכתיבה המדינה (להלן פשעים), המשפט הציבורי מתייחס בעיקר להתנהלותם של מוסדות וגופים ציבוריים וליחסם אל הפרט. המשפט האזרחי "סופח" אליו את כל השאר. כלומר, יחסים בין אדם לחברו, יחסי תאגידים, או יחסים שבין תאגיד לפרט. כפי שניתן להבין מדובר בעולם תוכן פשוט עצום בממדיו.

 

ככה ייכתב בחוזה?

כאמור, המשפט האזרחי מרכז תחתיו לא מעט תתי התמחויות ועניינים ספציפיים. אחת הדיסציפלינות המרכזיות של המשפט האזרחי היא דיני חוזים. כלומר, עיסוק בשאלות כגון איך לנסח חוזה משפטי נכון, האם החוזה אכן חוקי, מה יש לעשות במקרה של הפרת חוזה וכך הלאה. בהתאם לכך עורך דין אזרחי יימצא יעיל ברגע שתעלה שאלה משפטית כלשהו הקשורה באופי החוזה. שאלה זאת יכולה להגיע בכל שלב של התקשרות בין שני צדדים: החל מניסוח החוזה והחתימה ההדדית עליו, ממשיך במימוש החוזה ומילוי התנאים בו, וכלה בתביעות או צעדים משפטיים אחרים שנעשים בגין הפרה של המסמך המחייב.

 

יחסים שבין עובד למעבידו

דיני עבודה הם גם דוגמה לנושא משפטי ענק שנכלל תחת הכותרת של משפט אזרחי. דיני עבודה עוסקים בכל מה שקשור לזכויות וחובות העובדים, כמו גם לזכויות וחובות מקומות העבודה שמעסיקים אותם. תחת נושא זה יש לא מעט נושאים חשובים כגון ימי חופשה ומחלה, תנאים סוציאליים, פיטורים וקבלה לעבודה כדין או שלא כדין וכך הלאה.

 

מומחים לנזקים

עורך דין אזרחי משמש כגורם מקצועי גם במה שמכונה תביעות נזיקין. כלומר תביעות כספיות שנעשות כנגד נזק שנטען שנגרם לצד אחד במשפט. נזק זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני אופנים, לרבות עוגמת נפש, נזק כספי או חומרי ואף נזק גופני. ישנו טווח עצום של תביעות נזיקין. בין המוכרות שבהן ניתן למצוא תביעות על רשלנות רפואית, סכסוכי שכנים, תביעות על פגיעה בשמו הטוב של אדם ועוד דוגמאות רבות ומגוונות, אשר יבואו לפתחו של עורך הדין האזרחי.

 

אז מתי נצטרך עורך דין?

לסיכום, אפשר להגיד שבמובן מסוים יותר קל לשאול מתי לא נצטרך להיעזר בשירותי עורך דין אזרחי. עורך דין אזרחי מלווה את לקוחותיו במגוון של נושאים משפטיים חשובים, לרבות דיני חוזים, דיני עבודה, תביעות נזיקין ועוד רשימה מכובדת וארוכה של נושאים.

עורך דין אזרחי

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף