מס רכישה ומס שבח: כמה נשלם עבור קנייה ומכירה של דירה חדשה?

תוכן עניינים

תחום המיסוי בישראל, הוא תחום מורכב במיוחד, שדורש היכרות עם רזי החוק. בדיוק מסיבה זו כאשר אתם נאלצים ללמוד את חוקי המיסוי בתחום הנדל"ן, אתם רוצים להבין מהן דרישות החוק מכם, בכל שלב של המכירה ובכל מצב משפטי בו אתם נמצאים.

החוק מציג תמונה מאוד מפורטת של דרישות התשלום למיסים מכל מוכר או קונה, כך שאתם רק צריכים להבין את הדרישה ולמלא אותה. על מנת לבצע רכישה של דירה חדשה על פי החוק, שני המונחים אותם אתם חייבים להכיר הם מס שבח ומס רכישה. ולשם כך חשוב להבין מה ההבדל ביניהם ומתי אתם צריכים לשלם כל אחד מהם.

מס רכישה על רכישת דירה

 

מיסוי דירות – החוקים שאתם חייבים להכיר

ראשית, מומלץ להבין מה הם המיסים המוטלים על דירות בישראל. מס שבח, הוא מס שמוטל על כל מוכר הדירה, כל חברת שמתעסקת עם מכירת דירות, שיווק נדל"ן למגורים ואפילו מכירת קרקעות. בעוד שמס רכישה, כשמו כן הוא, מוטל על רוכש. החוק מחייב כל אדם אשר מבצע שינוי בנכס מקרקעין, כולל שיפוצים או הרחבת הנכס, לשלם מס שבח למדינה על הרווח הנוצר. כאשר אתם משפצים את הנכס שלכם, אתם בעצם משפרים בצורה משמעותית את השווי שלו.

בין אם מדובר על הרחבות בנייה, ובין אם מדובר על הקמה של קומה נוספת לבית שלכם. כל אלו הם שדרוגים, שיכולים להעלות בצורה משמעותית את ערך השוק של הבית שלכם. לכן מדינת ישראל דורשת מכל בעל נכס, אשר ביצע שינוי משמעותי בנכס שלו לשלם מס. נכון, להיום התקנות החדשות מחייבות תשלום של מס שבח בשיעור של 25% על הדירה הנמכרת. יחד עם זאת חשוב לציין שהתשלום על מיסים בתחום הנדל"ן בישראל, חל רק על מי שיש ברשותו יותר מדירה אחת. 

לצד זאת כאשר אתם רוכשים זכויות מקרקעין על פי סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין, אתם חייבים לשלם מס רכישה. תשלום המס הוא תשלום המועבר ישירות למדינה. עבור ביצוע העסקה התשלום מחושב על פי שווי העסקה, והשיעורים של אחוז התשלום מתעדכנים בכל שנה מחדש. אדם אשר רוכש דירה יחידה בעלות נמוכה מ 1,744,505 ₪, לא ישלם עליה כלל מס רכישה.

אולם לאחר מדרגת מס זו, אתם מתחילים לשלם מס בשיעורים שנעים בין שלושה וחצי אחוזים ל 10% על שווי הדירה הכללי. כמו כן חשוב לציין כי על רכישת דירה שנייה ישנו תשלום מס משמעותי יותר. החוק מתייחס גם לתשלום מס רכישה, על נכסים שאינם מיועדים להיות נכס למגורים. ולכן חשוב להתייחס בצורה פרטנית לכול עסקה, על מנת להבין מה הוא תשלום מס אותו אתם צריכים להעביר למדינה עם החתימה על החוזה וכך להבטיח שאתם מבצעים את הרכישה המתחייבת מלשון החוק.

 

חותמים על עסקת נדל"ן בצורה חוקית

בכל פעם שאתם רוכשים נכס נדל"ני חדש, אתם חייבים לוודא שאתם עומדים בכל דרישות ותנאי החוק, על מנת למנוע מצב בו תמצאו את עצמכם מתמודדים עם דרישות תשלום שאתם לא מצפים להם. בדיוק מסיבה זו לאורך כל תהליך החתימה על החוזה הרכישה, מומלץ לקבל ליווי של צוות מקצועי ומיומן שכולל עורך דין ומתווך דירות.

הצוות שלכם יכול לאפשר לכם להכיר את כל תנאי החוק, כמו שאתם צריכים להכיר ולעמוד בכל הדרישות, בהתאם לסוג הנכס אותו אתם רוכשים, לעלויות המכירה שלכם, וגם למצבכם המשפטי והנדל"ני הכללי. רק ככה אתם תוכלו לרכוש את הנכס הבא, שלכם ללא הפתעות מיוחדות מבחינת מיסוי.

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
תיקון 190 – המדריך המלא

המושג ״קופות גמל״ נתפס כמאיים עבור חלקנו, וזאת למרות שרובנו משקיעים בקופות הללו. קופת גמל לתגמולים, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות הן רק חלק מהקופות אליהן

חוק הנדל"ן בארה"ב

אין ספק שהשקעה בנדל״ן בחו״ל יכולה להניב רווחים יפים עבור ישראלים המעוניינים לראות תשואה גדולה יותר מזו הקיימת בשוק הישראלי. עם זאת, כל השקעה מחוץ

למה צריך עו"ד מיסים?

בתקופה האחרונה אנו עדים ללא מעט מקרים שמצריכים סיוע מטעם עורך דין שעוסק בתחום המיסים. אם אתם עוקבים אחרי החדשות, אתם וודאי יודעים במה מדובר

כל מה שצריך לדעת על פטור ממס הכנסה

צמד המילים 'מס הכנסה' מעלה אצל לא מעט מאיתנו חששות מסוימים, הן בגלל התהליך הבירוקרטי הנלווה להתקשרות עם רשות המיסים, והן בגלל החשש מפני גילוי