מה זו עבירת הפרת אמונים?

תוכן עניינים

כל פעולה שבאה לידי ביטוי בניגוד עניינים ומבוצעת על ידי עובד ציבור, עלולה להיחשב על פי החוק לסוג כזה או אחר של עבירת הפרת אמונים.

בנוסף, החוק קובע ענישה של עד 3 שנות מאסר בפועל בגין עבירות כאלה ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין בכל מקרה של דילמה או התלבטות

עובדי ציבור מחויבים לסטנדרטים מחמירים מאוד של בקרת איכות, רגולציה ומוסר. בין היתר, ניתן לראות את זה למשל במאפיינים המיוחדים של עבירת הפרת אמונים. החוק כיום בישראל למשל קובע שכל פעולה שמבוצעת על ידי עובד ציבור ויש בה אלמנט כזה או אחר של ניגוד עניינים – עלולה להקים עילה של עבירת הפרת אמונים ולהגיע עד כדי 3 שנות מאסר בפועל.

מטרת החוק היא לייצר הרתעה שתמנע מעובדי ציבור לבצע פעולות שיש בהן אלמנט של ניגוד עניינים. מצד אחד, החוק מכיר ברגישות של עבודת עובד הציבור ובהשפעתה. מצד שני, מטרת החוק היא למנוע פעולות שמתבצעות בניגוד לאינטרס הציבורי הרחב והמשותף.

כך בודקים עבירת הפרת אמונים

סעיף של עבירת הפרת אמונים קובע שהיא מתממשת כאשר עובד ציבור, בכל דרג, עושה שימוש בכוח שעומד לרשותו על מנת להשיג תועלת אישית ולצורך הפקת טובות הנאה. היות והמעשים מובילים לפגיעה בציבור, יש מקום להגיש נגד עובד הציבור כתב אישום.

בדרך להתייעצות עם עורך דין פלילי לגבי המשמעות של עבירת הפרת אמונים, צריך גם להבין את הרכיבים שאותם נדרשת התביעה להוכיח. לאחר מכן, יש מקום להיכנס לעובי הקורה ולהשוות בין הרכיבים הללו לבין נסיבות המקרה.

מה צריך להוכיח בשביל עבירת הפרת אמונים?

תביעה שרוצה להוכיח עבירת הפרת אמונים חייבת להראות שפעולת המרמה בוצעה על ידי עובד ציבור שניצל את הסמכות שניתנה לו, אבל לטובת אינטרס אישי פרטי בלבד. אך זה בדרך כלל החלק הקל, כי מרכיב מסובך יותר להוכחה הוא זה שבו צריך להראות שפעולת המרמה הובילה לפגיעה בציבור – לרבות אמון הציבור במערכת השלטונית.

לשם השוואה, מרכיב אחר של תביעת עבירת הפרת אמונים כולל את ההוכחה לכך שפעולת המרמה בוצעה מכוח תפקידו של הנאשם כעובד ציבור. אז גם אם המעשים המיוחסים הם מחוץ לסמכויותיו של עובד ציבור, ראייה המלמדת שהוא פעל לשם השגת היעדים והמטרות הפרטיות שלו במסגרת תפקידו כעובד ציבור – בהחלט אמורה להספיק.

לא כל ניגוד עניינים מהווה עבירת הפרת אמונים

מה שצריך לזכור הוא שלא כל ניגוד עניינים של עובד ציבור מקים עילה לעבירת מרמה והפרת אמונים. בשביל לגבש את העבירה, צריך להוכיח נסיבות של ניגוד עניינים שגורם לפגיעה מהותית באינטרס שמוגן בעצמו על ידי האיסור הפלילי. בכל מקרה אחר, יכול להיות שיהיה אפשר להפחית את חומרת העבירה משמעותית.

ציוד משפטי

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
רישום פלילי ללא הרשעה

רישום פלילי אשר נשמר במאגרי המשטרה והפרקליטות, יכול ללוות אנשים במשך שנים ארוכות, גם אם הפשע בוצע מזמן. יתרה מכך, גם במקרים בהם כלל לא

CBD – למי מותר למכור לנו?

בתקופה שלנו קשה שלא להיתקל במי שמעשן מריחואנה, החומר הזה, שבשנים האחרונות מספר צרכניו הולך וגדל, משווק כקנאביס רפואי באופן מורשה ומאושר ע"י משרד הבריאות.