האם זכרון דברים הוא מסמך משפטי מחייב?

תוכן עניינים

בין אם יש לכם ממשק וידע מסוים בתחום עולם המשפט ובין אם אין לכם, כולנו, בשלב כזה או אחר בחיים, נפגשים עם התחום הזה. ניתן לראות זאת למשל בעת חתימה על הסכמים.

ברכישת דירה ואפילו בחוזה עבודה, מדובר על הסכמים עם תוקף משפטי שאנו חותמים עליהם. אחד מהמסמכים המשפטיים המתעתעים ביותר הוא זכרון דברים. למעשה, לא מדובר תמיד בחוזה חתום, אך מבחינה משפטית עשוי להיות לו תוקף דומה.

 

זכרון דברים

זכרון דברים הוא כינוי לחוזה ראשוני שנחתם בין שני צדדים שונים, בנושא כלשהו. החוזה יכול להיות מכל תחום. כל עוד שני אנשים נשאו ונתנו, הגיעו להסכמה מסוימת ביניהם באופן ראשוני, אך כזו הכוללת את עיקרי הדברים, הרי שמדובר בזכרון דברים.

העיקרון המרכזי בזכרון דברים הוא שלשני הצדדים ברור שהכוונה היא להסדיר בסופו של דבר את העניין באמצעות הסכם משפטי מלא ומחייב. זכרון דברים הוא מסמך של ממש, שנכתב על ידי אנשים ונחתם על ידם. במקרים מסוימים, בית המשפט יכול להחשיב גם פעולות מסוימות, כמו הרמת כוסית, כעדות לתוקף של זכרון דברים.

מכיוון שחוזי זכרון דברים נכתבים לרוב בצורה כללית ולא על ידי משפטנים, בית המשפט מנסה להבין את כוונות הצדדים השונים כדי להחליט האם מדובר במסמך משפטי מחייב. ניתן לקרוא על כך גם באתר https://elkayamlaw.co.il.

 

כיצד מתייחס אליו בית המשפט?

בית המשפט לא מתייחס באופן ברור ואחיד אל זכרון דברים. ישנם מקרים רבים המגיעים אל בתי המשפט, בהם הוא נדרש להכריע האם זכרון דברים הוא בעל תוקף משפטי שמחייב את שני הצדדים.

בתי המשפט עובדים לפי עיקרון ברור. מבחינתם, הם צריכים לבחון את זכרון הדברים שמובא אליהם ולהכריע באמצעות מענה על שאלה עיקרית – מה היה רצון הדברים בעת ביצוע זכרון הדברים?

 

גמירות דעת

אחד המבחנים שמבצע בית המשפט, על מנת לתת מענה לעצמו על השאלה הזאתי, הוא מבחן גמירות הדעת. המטרה במבחן זה היא להבין האם הייתה הסכמה של הצדדים השונים לקשר חוזי, שאמור לחייב אותם מבחינה משפטית. בית המשפט יוכל להבין האם הייתה גמירות דעת באמצעות חתימה על מסמך, כל עוד לא קיימת בו התניה כלשהי.

 

התמקדות בעיקר

בית המשפט יכול לקובע שזכיון הדברים אינו מחייב, גם אם מופיעות בו החתימות של הצדדים השונים. אחד הדברים החשובים ביותר בזכיון דברים הוא התמקדות בנושאים העיקריים, כמו הנושא של החוזה, המחירים השונים, המיקומים הרלוונטיים.

 

הימנעות מבעיות משפטיות

זכרון דברים יכול להיבחן על ידי בית המשפט בצורות שונות. לפעמים ההכרעה בשאלה "האם זכרון דברים מחייב מבחינה משפטית?" קשה מאוד גם לבית המשפט. לכן, בכל הקשור לחוזים, מומלץ להסתייע ולקבל ליווי מעורך דין מיומן ומנוסה.

מסמך משפטי מחייב

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
כיצד לפעול במקרה של תאונת עבודה?

למרות שתאונות עבודה הן בסופו של דבר תאונות, כאשר ניתן לשייך אותן לעבודה כל הזכויות של הנפגע משתנות ובפועל הוא זכאי לקבל הרבה יותר דברים

כל מה שצריך להכיר על עולם הבוררות

עולם הבוררות הוא עולם מרתק, שחשוב להכיר במידה ואתם מחפשים אחר פתרון לסכסוכים, הן עסקיים, משפחתיים או בכל תחום אחר. הבוררות מהווה תחליף למשפט ולתביעה

מה העונש החמור ביותר על מעשה מגונה

עבירת המעשה המגונה תופסת חלק נרחב בפרק עבירות המין המצוי בחוק העונשין. הענישה בגין עבירה זו קשור בשני מאפיינים עיקריים. האחד מהם הוא נסיבות המעשה

5 סיבות לעשות ייפוי כוח מתמשך לאדם

ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי אשר מגן עליכם מפני חוסר אונים ושליטה על החיים שלכם במידה ותהי חסרי כשירות לקבלת החלטות, באמצעותו תוכלו לבחור