איך מתבצע הליך מעבר יחידה

תוכן עניינים

כמעט כל חייל מוצא את עצמו בשלב כלשהו בשירותו הצבאי לא מרוצה מהיחידה אליה הוא שובץ. השאלה האם הוא גם רוצה לעשות צעדים בנידון, ואולי אף לעבור ליחידה אחרת. אז איך מתבצע הליך מעבר יחידה? מה הוא כולל? אילו טפסים יש למלא? כל הפרטים במאמר הבא

 

מעבר יחידה – הדרך הפשוטה

הדרך הטובה ביותר לעבור יחידה, היא בעזרת מילוי טופס הידוע בשם "טופס 55". מדובר בבקשה המוגשת לפי פקודת מטכ"ל. במסגרתה כל חייל יכול לבקש לעבור יחידה או תפקיד במהלך השירות. מדובר בפקודת מטכ"ל (פ.מ) 31.0308 – בקשה לשינוי שיבוץ – חוגרים בשירות חובה או בשירות מילואים. עליכם למלא את פרטיכם בטופס, ולהעביר לגורמי השלישות ביחידה שלכם.

 

מה הליך הטיפול בבקשת מעבר?

תחילה הטופס מועבר לגורמי השלישות ביחידת המבקש. המפקד הישיר בוחן את הבקשה, ולאחריו מפקד יחידת המבקש לעבור. עליהם לבחון בין השאר, מהי תקופת השירות של החייל ביחידה, האם היו לו עבירות משמעת? מה המקצוע הצבאי של החייל ומה הוא עושה בפועל. בנוסף, אמורה להיות חוות דעת לגבי האפשרות להעביר אותו ליחידה אחרת. מפקד היחידה יכול להמליץ על שינוי שיבוץ, או על אי שינוי. אופציה נוספת היא העברה של החייל בתוך היחידה.

משם עוברת ההמלצה לסמכות התגבורת – כלומר גורמים באגף כוח האדם של הצבא שהם אלה ששמו אותו בתפקידו הראשוני מלכתחילה. שם מחליטים האם לקבל את ההמלצה ולהעביר את החייל, או לא. בדרך כלל אורך הבחינה של סמכות התגבורת של הבקשה יהיה שבוע, והיא לא תתערב בהמלצת מפקד היחידה. משם עובר הטיפול בבקשה לרמ"ד תנופ"ה, שהוא המדור שמיטב – יחידת הגיוס הצהלית, שמרכז את כל נושא המעברים.

 

המעבר ליחידה אחרת

במדור תנופ"ה בוחנים את כלל הנתונים האישיים של החייל, אל מול בירור מול יחידות אחרות, ובדיקה האם הוא מתאים אליהן. לאחר שבועיים מרגע שהגיעה הבקשה למדור, המדור מכריע לאן החייל הולך. לעיתים ההחלטה יכולה להתארך, ולהימשך גם 30 יום. משם, מודיעה יחידת מיטב ליחידת החייל על יעד המעבר, והמעבר מתבצע.

 

ערעור על ההחלטה

במידה ובקשתו של החייל לא התקבלה, הוא יכול לערער על ההחלטה בהתאם לטופס 55. במצב כזה, מדובר על מעבר יחידה עם עורך דין צבאי מומלץ, משום שהערעור מוגש לגורמי השלישות, והדן בו הוא סא"ל, בדרך כלל ראש ענף תגבורת סדיר במיטב. בנוסף, עליכם לדעת שניתן להגיש טופס 55 מחדש בכל שינוי של נסיבות, או תוספת של מסמכים. אין הגבלה על מספר טפסי 55 שאתם מגישים. כן, עליכם לציין בטופס הבקשה שטופס 55 הוגש בעבר על ידכם.

לסיכום, מעבר יחידה לא אמור להיות הליך מורכב מדי. ועדיין, מומלץ מאוד, כשאתם ממלאים טופס 55, בטח אם זה לאחר ערעור, או בפעם השנייה, להתייעץ עם עורך דין צבאי, או מומחה לדין הצבאי, מומלץ.

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
קבלת נכות כתוצאה מפציעה בשירות צבאי

בעוד שרוב החיילים והחיילות מסיימים את השירות הצבאי שלהם ללא פגיעות כאלו ואחרות, לפעמים אנשים גם נפצעים בחיים. וכשזה קורה, אין ספק שהסיוע הרפואי הוא

מה העונש על הפקרת נשק בבסיס?

כל חייל טרי אשר מתגייס לצבא הגנה לישראל, אוחז בידיו נשק כזה או אחר במהלך השירות שלו. חלק מהחיילים אוחזים בנשק למשך זמן קצר מאוד,

מהם העונשים על נפקדות ועריקות מצה"ל?

לצבא ההגנה לישראל (צה"ל) תפקיד מכריע בשמירה על ביטחונה וריבונותה של מדינת ישראל. כדי לשמור על כוח צבאי יעיל וממושמע, צה"ל אוכף בקפדנות את תקנות