איך מתבצעת סגירת תיק בהוצאה לפועל

תוכן עניינים

התנהלות כלכלית לא מחושבת, עסקאות שלא הצליחו כמתוכנן ושלל סיבות שונות שגרמו לשלל חובות מצטברים, הביאו אתכם למצב בו נפתח לכם תיק בהוצאה לפועל, עם כל הסנקציות הכלכליות הנלוות לכך. אך לאחר שהצלחתם להתאושש ולהשתקם כלכלית, כדאי שתדעו כיצד בדיוק מתבצעת סגירת תיק בהוצאה לפועל

 

תהליך הוצאה לפועל

כאשר אדם צובר חובות מסיבות שונות ומגוונות, היכולות לנבוע מהתנהלות כלכלית חסרת אחריות, או מסיבות שאינן תלויות בו באופן בלעדי, והוא אינו מצליח לעמוד בהחזרי התשלומים, הרי שהוא צפוי לעמוד בפני הליכים משפטיים שונים, במטרה לפעול להחזרת חובותיו. בין תהליכים אלו נמצאת גם רשות ההוצאה לפועל, המהווה זרוע מבצעת של רשות האכיפה והגבייה השייכת למשרד המשפטים.

לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל, נשלח לחייב מכתב אזהרה, בו מפורט סכום החוב, כמו גם דרכי הפעולה להסדרתו, כאשר במידה והחייב סובר כי מדובר בתשלום אותו הוא אינו מחויב לשלם, הרי שהוא יכול לטעון "טענת פרעתי", או להגיש בקשת התנגדות לביצוע השטר. בין אם אתם מעוניינים בפתיחת תיק הוצאה לפועל כנגד החייב ובין הוגשה נגדכם בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הוצאה לפועל דניאל ינובסקי, בכדי לבחון את המקרה לעומק ולגבש אסטרטגיית פעולה משפטית אידיאלית.

 

מהם האמצעים העומדים לרשותה של ההוצאה לפועל?

היות ומדובר בגוף בעל סמכות משפטית לגביית חובות, הרי שקיימים להוצאה לפועל מגוון כלים משמעותיים לגביית החובות ולמניעת מקרים בהם החייב ימצא דרכים למכור או להבריח את נכסיו השונים, במטרה להימנע מתשלום החובות. כך, להוצאה לפועל עומדים בין השאר, האמצעים העיקריים הבאים:

  • עיקול מיטלטלין – למעט נכסים חיוניים, כלי עבודה (על פי ערך מסוים שקבע המחוקק), תשמישי קדושה ועיטורים מצה"ל.
  • עיקול מקרקעין – במקרה בו החייב מתגורר בנכס המעוקל, יהיה על הנושה לספק לו דיור חליפי.
  • הגבלות על חשבון הבנק – עיקול יתרות, הגבלת כרטיסי אשראי ועוד.
  • עיכוב יציאה מהארץ – יבוצע רק במקרה בו קיים חשש סביר כי החייב עלול לברוח מהארץ.
  • הפקעת רישיון נהיגה.

 

כיצד ניתן לסגור את התיק בהוצאה לפועל?

את התיק בהוצאה לפועל ניתן לסגור באמצעות שתי דרכים עיקריות: סגירת החוב, או הגשת בקשה לסגירת התיק, כאשר לכל אחת מהדרכים הללו יש לצרף את האסמכתאות הרלוונטיות. מלבד תשלום החוב, בו סגירת התיק מבוצעת באופן אוטומטי לאחר חודש ממועד איפוס החוב, ניתן להגיש בקשה לסגירת התיק באחד מהמקרים הבאים:

  • גניזת / ביעור התיק – במקרה בו חלפו שנתיים מהפעילות האחרונה שביצע הזוכה, נשלחה הודעה בדבר הכוונה לגנוז / לבער את התיק והזוכה לא השיב תוך חודש ימים.
  • חוק השמיטה – כאשר החייב מוגדל כמוגבל באמצעים וכן כחסר נכסים, הרי שהוא יוכל לקבל הפטר מהחוב.
  • הסדר בין הזוכה לחייב.
  • הליך פשיטת רגל – כאשר החייב הגיע להסדר עם בית המשפט על הסדר חוב באמצעות הליך פשיטת רגל.

לאחר סגירת התיק, יש לפעול לקבלת אישור בדבר סגירתו (דרך המוקד הטלפוני או בהגעה פיזית ללשכות השונות של הוצאה לפועל).

חתימה על הניירות

עורך דין מחוייך
לשיחת ייעוץ עם עורך דין

מתלבטים לגבי סוגיה משפטית? לא יודעים אם צריך עורך דין או לא? השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם מעורך דין מנוסה!

מידע נוסף
התהליך המלא לפשיטת רגל בתיקים אזרחים

המציאות הכלכלית המורכבת בה אנו חיים, הביאה לכך שאנשים רבים צוברים חובות, אשר עם הזמן והשנים החולפות, מגלים כי אינם מסוגלים להחזיר אותם. מדובר במצב